En Marknadsanalys är precis så komplicerad som Du gör den!

Ibland ställs krav på småföretagare/nyföretagare att göra #Marknadsanalys ‘er för dyra pengar, det är en tung utgift för någon som är nystartad med ett begränsat kapital även om informationen naturligtvis är mycket värdefull.
Vi vill därför dela med oss av några enkla tips på hur du själv kan analysera din marknad, för det är just så komplicerat som du gör det!

Det finns ett spanskt ordspråk som lyder ”Om man vill bli tjurfäktare måste man först lära sig att bli tjur” och det är vad det handlar om! Att förstå kunden!

Här är 7 enkla ”Gör det självtips!” för småföretagare

 

Målgrupp

Marknadsanalys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Observation i hemmet – Skicka hem undersökning. Skriv ner dina frågor, gör svarsalternativ och tänk noga igenom vad du vill veta och vilka du ska skicka enkäten till.
Skriv ett kort men trevligt följebrev och förklara att det är mycket viktigt för dig att få svar på frågorna.
Tacka gärna med att skicka en rabattkupong eller liknande och glöm inte att bifoga svarskuvert med betalt porto.
Hur många och vilka du skickar ut till …. Det bestämmer du!

2. Annan observation – T.ex en parkeringsplats. Observera din omgivning och framför allt din målgrupp! Tillverkar man bilar är det värdefullt att observera människor som t.ex lyfter matkassar in i sina bilar. Vad gör Dina kunder idag?

3. Fokusgrupper – Skaffa dig en fokusgrupp och för en diskussion med gruppen. Det behöver inte vara svårare än att du bjuder 5 personer på kaffe och en bulle och ställer dina frågor till dem.
Tänk igenom vilka du bjuder – de ska var människor som svarar ärligt, tillför info och är representativa för dina målgrupper.

4. Frågeformulär – intervju webbenkät. Skapa ett frågeformulär fysiskt eller på webben och ställ ut en låda att lägga den besvarade enkäten i. Bjud gärna de som svarat på en frukt eller en karamell, det är just som tack för hjälpen! Tänk på att det inte är tillåtet att maila reklam till någon som inte godkänt det. Ett köp / affärsrelation räknas dock som ett godkännande MEN möjligheten att tacka nej till fler mail skall alltid finnas!

5. Marknadsexperiment – AB-testing– Testa två saker mot varandra, den som ger bäst respons går du vidare med, den som ger sämst skrotas. T.ex kan du testa att lägga ut två bilder på din fb-sida (vid samma tidpunkt på dygnet) den som får best respons är den du sedan använder i din fysiska annons.

6. Datautvinning – Datamining – Har du en stor databas så kan Du hitta nya marknadssegment och mycket nyttig info i ditt eget material. Har du inte det då gäller det att använda alla andra kanaler! Använd ditt eget huvud, gå igenom – Vilka ”känner” du som skulle kunna bli nya kunder? Skicka dem ett reklamblad! Titta igenom dina facebookvänner – känner alla de till ditt företags nya erbjudande? Om inte – Skicka dem ett reklamblad! Hitta.se och allabolag.se kan också ge dig bra ideér om vilka du ska posta ditt blad till! Så nu har du ”datautvunnet” massor av info utan att köpa dyra listor, system och tjänster! En bra början som somliga kallar datamining och andra de egna nätverken.

7. Fem sanningar från Butiksobservationer 

– Shopparen går nästan alltid åt höger
– Kvinnor undviker oftare en smal gång
– Män rör sig snabbare än kvinnor genom en butik
– Kunder rör sig långsammare när de ser reflekterande ytor och snabbare när de ser tomrum.
– Kunder ser sällan detaljerade skyltar de första 10m efter ingång.