Utvecklingen har en rasande fart och allt fler av oss är uppkopplade så gott som dygnet runt. Inom några år spås internet – och sociala medier – vara den största, mest prioriterade och mest lönsamma arenan för såväl stora som små företag att annonsera i. Vid 2017 års slut beräknas 2,4 miljarder människor världen över vara användare av sociala medier.

 

Hur ska man som företagare/annonsör kunna hänga med i detta rasande tempo och alltmer svårnavigerade digitala landskap?

 

Snurrar snabbt utvecklingen går fort

Här nedan listar vi fyra trender som vi tror kommer att dominera marknadsföring och kommunikation i sociala medier under 2017:

1) Lantisarna blir inne!

I takt med att världsläget blir alltmer oroligt kommer tankarna på hur vi ska kunna tillgodose våra basbehov vid en krissituation. Landets egna matproduktion kom upp som en politisk fråga i slutet av 2016 och i Hollywood bygger kändisarna ”emergency rooms”. Alla marknadsförare är bekanta med Maslows trappa, de första stegen där t. ex mat, vatten och trygghet ingår har vi under många år haft lyxen att kunna ”kryssa av” tämligen omgående i vårt trygga land men med det instabila världsläget kommer nya frågor även för oss och allt är inte längre lika självklart. Har man t. ex ett eget potatisland (och vet hur det fungerar) kan det komma att värderas mycket högre 2017 än tidigare. Som bekant blir värdefulla saker ofta rysligt populära, fort! Därför tror vi på lantisen (och landsbygden). Självförsörjning kommer att finnas med på Google’s topplistor och som en följd av det kommer lantisen att bli inne, framför allt under andra halvan av 2017. Distansarbete kommer att ”bli en grej” igen och den här gången har tekniken utvecklats så att vem som helst faktiskt kan använda den och därför kommer det också att fungera.

Lantisen vinner 2017

2) Första spiken i kistan för stilleben och arrangerade motiv

Bilder av typen rustikt bord med matchande prylar fotat rakt uppifrån, eller barn i stickade vantar och tröjor ute i snön, är nog snart ett minne blott för alla som satsar seriöst på sin marknadsföring i sociala medier. Inte nog med att de är trista och ”säljiga” – karaktärsegenskaper man vanligtvis inte önskar i sitt nyhetsflöde – så VET vi att inget köksbord ser ut så och inga barn leker ute i stickad tröja, de är klädda i bävernylon 😉 Bilder som osar ”äkthet”, ”verklighet” och kommer från en tydligt identifierbar (mänsklig) avsändare som vet vad hen pratar om kommer att vara 2017 års stora bildvinnare på såväl bloggar som i sociala medier.

3) Mobilen blir ännu viktigare

I takt med att fler och fler sidor blir responsiva, framför allt i kombination med att de sociala plattformarna blir större och större mobilt, ökar också vårt användande. Det spelar nästan ingen roll vilken rapport du läser så säger den att mobilt användande ökar. Så här långt har det dock varit dåligt med konverteringar mobilt (det handlas inte så mycket via mobilen), men denna tröghet tror vi se en förändring på under 2017. I år ökar shoppandet via mobilen!

4) Nya lösningar för gamla produkter

Kunder vill ha samma produkter, men inte på samma sätt som förut. Nu ligger inte längre utmaningen i att fylla hyllorna bäst eller ha den trendigaste skyltningen. Nu kommer kunder välja företag som har den bästa (digitala) lösningen. I Sverige har vi Matkassen som det kanske bästa exemplet på detta. Vi tror på fler lösningar som får oss att handla – men att värden som service, enkelhet och digitala lösningar nu ligger konsumenterna varmare om hjärtat än den fysiska butikens utseende. Därmed är det inte sagt att den fysiska butiken skall lida nederlag, de fysiska butiker som är först med nytänket kommer att vara vinnarna!

Distansarbete