“Total communication equals peace” twittrade Yoko Ono igår.

Skitstövel

När jag läste det bestämde jag mig för att skriva en sanningsblogg idag! Här kommer den. Liten varning för hårda ord, men för den som är juste och har rent mjöl i påsen är det helt lugnt! Därmed kan ca 95% av oss koppla av 😉

Många människor som jobbar med de viktigaste frågorna: fred, frihet och konfliktlösning insåg snabbt kraften i främst twitter och andra sociala medier. Men när vi är ute och pratar om marknadsföring i sociala medier möter vi fortfarande fördomar som: Det är ändå bara ungar som håller på med det där!
– Men, nej så är det inte!
2005 började Carl Bildt blogga, han kan inte avfärdas som “unge” och knappast hans läsare heller. Bildt blogg heter Alla dessa dagar.
Yoko Ono – konstnär och fredskämpe finns på: imaginepeace.com och i praktiskt taget alla sociala medier t.ex. har hon 4,6 miljoner förljare på twitterkontot @yokoono
Till och med Påven har insett kraften i sociala medier, han har 3,89 miljoner följare på twitter.  @Pontifex hälsar välkommen med: Welcome to the official Twitter page of His Holiness Pope Francis.

Från de stora till de små – ALLA har idag möjlighet att publicera sina texter, bilder och filmer. Alla kan föra fram sina budskap. Detta var bara för några år sedan förbehållet en liten noga utvald skara – självklart innebär detta ett hot mot etablissemang av olika slag. Erdoğan i Turkiet och Kim Jong-Un i Nord Korea har tydligt visat sin rädsla för detta. De sociala medierna spelade t.ex. en stor roll under den arabiska våren. Sociala medier är helt enkelt fantastiska redskap i kampen för fred och frihet! Vi gillar’t 🙂

Vad innebär det här för oss som företagare?
-Jo, exakt samma sak fast i mycket mindre format.

Här kommer 3 tips för att klara framtiden i sociala medier.

1. Tänk på att ALLA dina kunder har tillgång till sociala medier. Har din restaurang 2 sopsäckar utanför dörren, då kan de sopsäckarna strax finnas både på facebook, instagram och twitter.
– Tänk på hur du ser ut!

2. Du får inte välja om du ska vara med i sociala medier eller inte – du är redan med! Det enda du får välja är om du ska vara med och bemöta, svara och påverka.
– Var med, sköt det snyggt, svara alltid. Bemöt alltid kunderna vänligt och lös tvister, reklamationer o.s.v snabbt, annars riskerar du att ha hela ärendet offentligt, sökbart, länkat och kommenterat under lång tid fram över. Är det värt det?

3. Var inte en skitstövel! Förut kunde man som företagare komma undan med att vara just en skitstövel, det är mycket svårt nu. Som vi skrev nyss – Nu får och kan alla publicera åsikter och kommentarer.
Uppför man sig illa, har taskiga villkor oetisk produktion eller liknande så kommer det förr eller senare ut – och då kan alla läsa det!
– Tänk igenom, se över. Finns det något i ditt företag som Du oroar dig för att det skall komma fram? -Ja då har du anledning att vara orolig. Lös det omedelbart, är mitt tips!

Det går inte att stoppa! Tror du mig inte? Fråga Erdoğan!

Är nu detta något som en liten “sociala-medier-nörd” spånat fram på den egna kammaren tänker Du?

Som svar på den tanken hänvisar jag till Försvarsmaktens handbok i Sociala Medier från 2013, där kan man läsa följande:

“Oavsett just din erfarenhet och användning, kan det sägas generellt att sociala medier har haft stor betydelse för samhällets utveckling de senaste åren i en stor del av världen. Gemensamt bidrar de till en större kommunikations­frihet och informationstillgång för alla med åtkomst till internet.  Försvarsmakten ser positivt på de nya möjligheter som sociala medier för med sig. Yttrandefrihet, kunskap och debatt stöds av kommunikation och är centrala delar i den demokrati som vi har i uppdrag att försvara. De nya möjlig­heterna ger också förutsättningar för Försvarsmakten att komma den svenska allmänheten närmare. Men en större öppenhet kan också innebära risker.”

Med vänlig hälsning

Sara