Idag vill jag ge dig 4 mycket skäl till varför du inte ska anordna Gilla & Dela tävlingar på Facebook

Du har säkert sett dem och du har säkert någon gång om inte annat frestats att gilla och dela i hopp om att vinna en surfplatta eller ett nytt kök.
Det verkar ju otroligt lättsamt och skadar väl ingen tänker man och så gör man det …. Gillar & Delar.
Många är de som efter ett par dagar upptäcker att man får många fler samtal från telefonsäljare eller att det dyker upp otroligt mycket reklam om just surfplattor till bra pris. Och det finns ett samband, tro mig! På en Facebooksida för företag eller organisation ( inte privata sidor ) kan man bara se de 250 senaste inläggen, överstigs det antalet försvinner kommentaren och du är alltså inte längre med i någon utlottning.

 

Anledning nummer 1 till varför du inte ska anordna Gilla & Dela tävlingar själv
Det strider mot Facebooks regler och kommer de på dig kommer de inte att fråga innan de stänger ner din sida. Den försvinner bara!
Allt jobb du lagt ner, alla kundrelationer du byggt upp och allt du “annonserat fram” är borta och du får aldrig tillbaka det. Det du kan göra är att börja om från 0.

Facebook uppmanar också användare att anmäla Gilla & Dela tävlingar, det behövs som du förstår bara en anmälning för att mycket av ditt slit skall vara förgäves.
Läs mer här

Anledning nummer 2 till varför du inte ska anordna Gilla & Dela tävlingar själv
Du måste dra en vinnare!
Du har alltså anordnat ett lotteri och så länge du inte är en ideell förening med lotteritillstånd är det inte OK med lotteriinspektionen och svensk lotterilagstiftning.

Anledning nummer 3 till varför du inte ska anordna Gilla & Dela tävlingar själv
Man ska aldrig underskatta en kund / läsare! Att förutsätta att kunden inte vet att din Gilla & Dela tävling inte är tillåten är dumt, många vet faktiskt om vilka regler som gäller både för Facebook och för lotterier i Sverige. I deras ögon faller du i trovärdighet och framstår som både slarvig och lite dum.
Det företag som förlorar i trovärdighet kommer genast att tappa kunder och få svårare att ta och få betalt för sina varor eller tjänster. Det här är kanske den största och viktigaste punkten …. det blir lätt lite pinsamt!


Anledning nummer 4 till varför du inte ska anordna Gilla & Dela tävlingar själv
Statistikverktyget för Facebooksidor är otroligt värdefullt och mycket användbart för den företagare och marknadsförare som vill veta mer om sina kunder. Med Gilla & Dela tävlingar attraherar du människor som inte alls är dina kunder och inte alls inom dina målgrupper …. de vill bara tävla, tävla, tävla ….. men de gillar förstås din sida och där börjar problemet – nu stämmer inte alls statistiken. Hur ska du nu veta vilka som VERKLIGEN är intresserade av dina produkter / tjänster och vilka som bara vill vinna något?

Vill du ha hjälp med din marknadsföring i Sociala Medier, t ex med att göra riktiga Facebook-tävlingar!

Kontakta oss så gör vi allt enligt regelboken!

Jag önskar dig en trevlig dag och massor av fin försäljning!
Mvh Sara Idenfors