Instagram – ett socialt nätverk som bygger på BILDER

Snabbt och enkelt delar man bilder, följer, taggar och kommenterar. Instagram är först och främst till för mobilanvändare – det är meningen att man ska dela NUET.Störst är Instagram bland de yngre målgrupperna och många företag som vänder sig till yngre målgrupper har redan hoppat på Instagramtåget.

instagram_idenforsab_socialamedia

Siffrorna

Totalt har 15% av svenskarna någon gång använt Instagram.
5%t använder det dagligen.
Mest aktiva är flickorna 12-15 år, där 71 procent använder Instagram jämfört med 41 procent av pojkarna i samma ålder.
Användningen av Instagram domineras av unga men användningen sprider sig uppåt i åldrarna. Andelen som någon gång prövat Instagram är: 36 procent av 20-25 åringarna, 22 procent av 26-35 åringarna och 12 procent av 36-45 åringarna. Från rapporten Svenskarna och internet 2013. 20 november 2013.

5 instagramtips till småföretagare

1.Tänk på att det här handlar i första hand om BILDER och den känsla de skapar, använd gärna filtren men inte för mycket och skapa gärna en linje – T.ex. kan du använda samma typ av filter till alla dina interiörbilder från företaget för att skapa en känsla för hur stämningen är i just Din butik.

2. Följ andra. Följ kunder, affärspartners, konkurrenter och konton som inspirerar dig. Följ hellre fler än färre och avfölj direkt om något konto känns fel, lägger upp saker som är opassande eller beter sig illa mot andra.

3. Svara – Svara på alla frågor som kommer in. Svara också på trevliga kommentarer, det gör att kunden/läsaren känner sig sedd.

4. Lyssna och analysera. Testa Dig fram- Får du 50 “likes” på bilder av miljöbilar och bara två på muskelbilarna – ja då säger det kanske dig något om vad kunderna tänker?!

5. Använd lagom många taggar och tagga smart. Tagga sådant som är relevant för din bransch och sök taggar – vad är stort, vad är litet och hur har andra gjort? Det är bra frågor att ställa sig innan man postar sin bild.

 

Följ oss på instagram: http://instagram.com/IdenforsAB