Känner du dig villrådig kring hur du ska lägga upp dina marknadsföringsstrategier under resten av året? Nu när vi är inne i februari delar vi med oss av sex marknadsföringstrender i sociala medier som vi hittills spanat in som heta under 2020.

1) Video – framför allt live

År 2022 kommer 82% allt onlineinnehåll bestå av rörliga bilder, enligt en Cisco-studie. Det här kommer inte som en överraskning då videoformatet i flera år ständigt varit på uppåtgående i sociala medier, framför allt när det kommer till informationsspridning och marknadsföring.

Så det är hög tid att inkludera videoskapande i din marknadsföringsstrategi! Det blir annars svårt att hävda sig i en digital miljö där detta format inom kort kommer att fullkomligt dominera. Börja prova att skapa videos för organiskt innehåll, annonser och “vanliga inlägg”.

Och precis som föregående år så ökar populariteten kring livevideos/livestreaming – vilket är ett snabbt och tillgängligt sätt att ge nya och gamla kunder information om vad du har att säga/erbjuda. Idag föredrar många livevideos framför textinnehåll då det innebär en autentisk och ofiltrerad kommunikation i realtid. Att tittarna dessutom kan reagera och kommentera direkt när du sänder ditt innehåll gör din relation med dem betydligt mer intimt, personlig och ömsesidig – det är inte bara en avsändare som matar en passiv publik med information eller reklam, vilket starkt bidrar till en känsla av gemenskap med kunderna, som i sin tur stärker deras lojalitet.

2) Stories

500 miljoner Instagramanvändare tittar i sina stories varje dag. Uppskattningsvis 62% av dem har uppmärksammat eller blivit intresserade av en produkt eller ett varumärke efter att ha sett den i sina stories. I genomsnitt publicerar ett företag 2-3 stories i veckan – och 85% av visningarna ses från början till slut. Stories är ett “lättkonsumerat” format och effektivt då det placeras högst upp i följarnas flöde.

Då video blir alltmer dominerande är det naturligt att Stories-verktygen på Instagram och Facebook ökat i popularitet. Stories är en lättanvänd funktion och bevisligen väldigt engagerande för publiken, där det är vanligt med frågor och omröstningar. Liksom med livestreaming så visar stories en mer genuin och äkta bild av dig och/eller ditt varumärke.

3) De anställda blir influencers

Alltfler företag börjar se sina anställda som en resurs i marknadsföringen online. När man behöver nå fram till olika avdelningar, funktioner och affärsenheter behövs olika slags perspektiv och personligheter för att tilltala de olika målgrupperna. Vad är då mer effektivt än att vända sig till sina anställda som talespersoner, som marknadsför varumärket inom sitt personliga nätverk eller som visar upp fler ansikten utåt i företagets sociala kanaler?

4) Ökad närvaro av chefer

Det blir även mer fokus på de som har ledande roller inom företaget. Ökad närvaro av chefer, ledare och experter som delar med sig av kunskap eller ger följarna en inblick bakom kulisserna har många fördelar. För de anställda kan det fungera som en inspirationskälla, företaget får ett mer personligt och modernt ansikte utåt och – kanske viktigast av allt – ökad trovärdighet både för anställda och kundkrets.

5) Likes blir mindre viktigt

Både Facebook och Instagram har testat ett flöde där användarna inte kunde se antalet likes (bara på sina egna inlägg) under förra året, vilket kan bli en ny verklighet för användarna för dessa plattformar i framtiden. Tanken med detta var att användarna skulle tänka mindre på att fiska efter likes och i stället fokusera mer på att skapa kontakt med varandra.

Då likes kan bli avsevärt mindre viktigt i framtiden, kommer detta oundvikligen leda till att användarna interagerar med varandras innehåll på ett annat sätt. I stället för att “lajka” blir det alltmer vanligt och viktigt med att kommentera (och svara). Så var beredd på att grundprincipen för att mäta engagemang kan omvärderas, kanske redan i år.

6) Användargenererat innehåll

Dagens unga – en teknikkunnig generation som är framtidens köpkraft – litar inte på traditionell reklam. I takt med teknikens utveckling uppstår nya metoder i marknadsföringsstrategier, där t.ex. röstsökning och e-handel via sociala medier redan så sakta håller på att bli naturliga inslag.

Idag föranleder användargenererat innehåll (enkelt förklarat innehåll skapat för bloggar, wikier och sociala medier) 90% av inköpsbesluten. Användargenererat innehåll förmedlar en känsla av “äkthet”, är kostnadseffektivt och skapat “utanför väggarna” på företaget – lämpligt och lägligt för ett varumärke som vill bygga en känsla av gemenskap med och inom sin målgrupp med andra ord.

För att locka till sig användargenererat innehåll behöver du föregå med gott exempel samt etablera en samlingsplats. Börja med att skapa innehåll av hög (text- och framför allt (rörlig) bild)kvalitet, som ser bra ut, så publiken blir mer intresserade av att använda och dela – och själva bidra med råmaterial eller helt eget färdigt innehåll. Att skapa en grupp på Facebook eller LinkedIn är en bra start för att ta de första stegen mot att bygga denna gemenskap. Där är ju tekniken redan på plats för att enkelt sköta en publik, ta emot kreationer samt moderera diskussioner med lättanvända verktyg till hands. Innehållet blir enkelt att dela, och enkelt för din publik/dina kunder att delta.