””Jag heter Sara Idenfors och det här är berättelsen om hur sociala medier blev mitt främsta intresseområde

Marknadsföring och reklam har alltid varit min passion. Som liten hade jag en stor samling reklamprodukter, askfat, (-jo det var vanliga reklamprodukter på 80-talet) tändare, pennor, pennvässare och så vidare. Det fanns bara en anledning och det var att jag redan då älskade logotyper! När jag blev lite äldre var min stora dröm att bli AD med höga konstnärliga mål på en fin byrå.

 

År 2000 startade jag och min syster Svenska Formbolaget och arbetade med present och profilreklam – Logotyperna ni vet!

Det var väldigt roligt och det gick bra MEN så dök möjligheten att köpa ett hotell upp?!
Ingen av oss hade så mycket pengar som krävdes för att köpa hotellet!
Låna pengar, var den enda möjligheten. Att låna pengar, mycket pengar (väldigt mycket pengar) för att driva företag i en bransch du inte vet så mycket om, dessutom i lilla, lilla avfolkningsorten Vilhelmina var inte lätt.
Ni har kanske själva försökt låna pengar, bankerna kan vara lite tjorviga!

Vad gör man då?
– Jo man plockar fram alla böcker man någonsin köpt, all studentlitteraturen, alla anteckningar från föreläsningar och lektioner!
Så gör man en fullständigt perfekt affärsplan med en enastående analys samt en ”sjukt” detaljerad och väl underbyggd marknadsföringsplan! Det tog dagar och nätter, det krävdes litervis med kaffe och ”alla cellerna” fick jobba! 
Men det gick vägen, vi fick låna ”sjukt mycket” pengar och jag pustade ut tills dess att paniken tog ett järngrepp runt själva kroppspulsådern!
– Det var inte klappat och klart, det hade just börjat!

 

 

 

 

Där satt vi med ett hotell i behov av renovering OCH väldigt mycket marknadsföring, den som jag skrivit så vackert om …. nu var det plötsligt upp till mig att göra verklighet av den! 
– Jo visst fick vi låna pengar men det var till själva köpet!
marknadsföringsbudgeten var sannerligen inte stor, det fanns inte alls det utrymme som jag skrivit om i affärsplanen!
De gick för första gången upp för mig att det är en sak att göra marknadsföring i teorin, att göra en snygg folder eller webbsida och sedan släppa det och gå vidare till nästa kund! Det är en helt annan sak att ha ett lönsamhetskrav, det är en helt annan sak att själv vara beroende av utfallet!

Det var så det gick till när jag blev expert på att göra reklam som inte kostar skjortan!
Jag var helt enkelt tvungen att bli bäst på det här!

Som en skänk från ovan så kom vid den här tiden de helt nya fenomenen – blogg, twitter, gowalla och facebook!
Jag läste allt! Jag läste användarvillkoren, jag satt många långa nätter och läste hur andra stora, duktiga företag gjorde.
Jag var först (först av små och medelstora företag) att registrera konton och skapa kontakter och relationer. Jag hoppade på en kurs så fort det fanns en att gå.
Jag lärde mig  språket och tonen för varje ny plattform, jag blev bra på sociala medier helt enkelt för att jag var tvungen!
Sociala medier är än så länge det mest prisvärda sättet för företag att marknadsföra sig men det är också det jobbigaste sättet!
Vilket passar utmärkt för den som är villig att jobba eller för den som kan tänka sig att stuva om i sin marknadsföringsbudget och anlita någon för att göra det!
Sociala medier kostar tid och kunskap!

Hur det gick för hotellet?
Det gick jättebra, vi ökade omsättningen med ca 1 miljon kronor varje år under 6 års tid.
(2011 dök det upp en köpare och vi kände oss klara med projektet och dessutom var en bebis på väg så det var då tid att sälja)

 

Idag jobbar jag tillsammans med Christoper som är journalist och fotograf med marknadsföring i sociala medier
och min mission är att hjälpa små företagare att marknadsföra sig.
Jag hjälper små företag att berätta om sina produkter och tjänster på ett bra sätt. 

Jag vill kunna hjälpa företagare att slippa känna den hopplöshet jag kände när jag insåg att behovet av marknadsföring var enormt och budgeten allt för liten!

Sara Idenfors
Maila mig: sara (at) idenfors.se