Videosnuttar lockar mer än stillbilder till interaktion på sociala medier, särskilt om de är kortare än 15 sekunder. Med detta i åtanke är det en smula märkligt att inte fler företag använder sig av Boomerang-funktionen i sin marknadsföring på Instagram mer ofta (vilket även gäller oss).

Boomerang kan beskrivas vara Instagrams variant av GIF-animationer (klicka här för att lära dig hur du skapar dem), ett (rörligt) bildformat som funnits sedan 80-talet. Boomerang-verktyget funkar som så att det spelar in en kort videosekvens som sedan “loopas” (spelas framåt, bakåt, framåt igen osv.).

Boomerang-appen hittar du bland funktionsalternativen i mobilkameran när den öppnas via Instagram. Skulle du mot förmodan inte ha den är det bara att ladda ner den från Google Play eller App Store.

Klicka här för 10 exempel på (stora) företagsnamn som framgångsrikt använt sig av Boomerang för att öka engagemanget bland följarna på sina Instagramsidor.