Att boka in ett läkarbesök, checka in på flyg, boka hotellrum, beställa pizza, taxi eller mobilabonnemang via en robot är inte så science fiction som det låter. Det görs redan idag via chatbots – som spås bli 2020-talets viktigaste kundtjänstmedarbetare online.

En chatbot är ett program som genom automatiserade svar eller artificiell intelligens simulerar ett mänskligt samtal. Du har säkert redan varit i kontakt med en eller ett flertal chatbots via Facebook Messenger eller en hemsida. Det uppskattas att fler än fyra av fem interaktioner med kunder online kommer att hanteras av chatbots – redan nästa år.

Chatbots är ganska lätta att utveckla och/eller använda. Och de är inte så impopulära som man kan tro. Enligt en undersökning av LivePerson är 80% av internetanvändarna positivt inställda – eller åtminstone likgiltiga så länge deras behov tillgodoses – till denna utveckling.

2020-talets nya e-postmarknadsföring

I det här inlägget fokuserar vi på nyttan de gör på Facebook, då det är det vanligaste sociala mediet för småföretagare.

Betraktar du Facebook Messenger som det nya sättet att marknadsföra via e-post? Om inte, så är det dags att göra det nu. Med e-postmarknadsföring har man tur om ens hälften av mottagarna ens öppnar ditt utskick. På Messenger öppnar nio av tio ditt utskick. Så det är som du förstår en oerhört stark och viktig kanal för dig – och dina chatbots – att synas i. Använder du denna kanal på rätt sätt ökas svarsfrekvensen och kundnöjdheten på Facebook. Något som förstås är väldigt bra för din SEO-placering.

Det är lätt att ställa in autosvar från din företagssida på Facebook Messenger, men det finns också andra finesser: Du kan t.ex. använda din chatbot till att skickas filer och länkar till dina prenumeranter på Messenger. Ett annat påfund är att du kan koppla din företagssida till särskilda nyckelord. Då kommer alla som kommenterar ett särskilt inlägg på din sida med nyckelordet får ett automatiskt utskick på Messenger. Detta tänk känner vi igen på e-postmarknadsföring, men en sådan som blir mångdubbelt så effektiv med de nya lösningar som chatbots presenterar.

Hur skapar du chatbots?

För fler exempel på hur och varför du ska använda chatbots på Facebook Messenger – samt för en genomgång om hur du skapar dem – hänvisar vi till den här utmärkta artikeln på Social Media Examiner.

Behöver du ändå hjälp med att skapa chatbots? Eller vill ha hjälp med att utarbeta en marknadsföringsstrategi med hjälp av dem? Då vet du vart du är välkommen att vända dig! 😉