Enklaste sättet att komma igång med annonsering på Facebook

Publicerat av Idenfors & Idenfors AB Torsdag 10 oktober 2019

Se filmklippet ovan så förklarar vi steg för steg hur du går tillväga.
Annars kan du läsa här nedan hur du går till väga!

Guide: Steg för steg så annonserar du på Facebook.

  1. Öppna Facebook i en webbläsare (i din dator, ej i telefonen) Det går att göra det här i telefonen också MEN det är mycket enklare att i alla fall första gången använda datorn. Facebookapparna har begränsningar.
  2. Navigera till din sida (inte din privata facebook sida utan företagets) När du kommer till din egen tidslinje väljer du ett inlägg som du vill marknadsföra.

    Har du inget lämpligt inlägg så gör du ett. Tänk på att: vara tydlig, välj bild med omsorg och tänk på att bilder med text i kan nekas eller få sämre antal visningar. Skapa också en tydlig konverteringsmöjlighet. Det vill säga lägg in en länk till din webbutik, eller din adress, eller telefonnummer.

    Tänk igenom vad du vill med annonsen. Vad vill du att kunden ska gör och se sedan till att det blir enkelt för kunden att göra just detta.
  3. Därefter klickar du på den blå knappen i inläggets nedre högra hörn med texten: Marknadsför inlägg.
Se knappen Marknadsför inlägg ovan

4. Följande vy öppnas då – se nedan:

5. Börja med att välja Målsättning. Vill du skicka personer till en webbplats, nå ut till troliga köpare, få fler likes eller kommentarer, chatta med kunder?
Klicka för det alternativ som passar dig bäst.

6. Välj knapp. “Köp nu” är en vanligt förekommande knapp men för dig kanske prenumerera passar bättre? Valbara alternativ finns under den lilla pilen – klicka på köp nu så visas alla valbara alternativ.

7. I fältet under knappen finns en ruta märkt: Välj länk för den här knappen. Där klistrar/skriver du in adressen dit du vill att kunden ska gå. T.ex: www.minwebbutik.se/butik

8. Nu ska vi välja målgrupp. Tänk efter vilka du vill rikta in din annons till och gör dina val. Kvinnor, män eller alla. Åldersgrupp och geografi. Har du en fysisk butik utan e-handel är det tex mycket relevant med rätt geografiskt område. Finns din butik i Kiruna är det ingen ide att annonsera i Malmö. Välj med omsorg.

9. Inkludera personer som matchar. Här kan du begränsa din målgrupp ytterligare. Vet du vad dina kunder gillar kan du välja att vända dig endast till de som gillar ett visst ämne. Allt finns inte som ämnen och du kan inte styra vad som är möjligt.

Det du kan göra är att söka och testa nya ideer. Om du tex säljer skidresor kan du välja att marknadsföra din resa endast till personer som gillar olika skidmärken. Mätaren längst ner indikererar om din målgrupp är lagom, för liten eller för stor.

10. Nu ska vi sätta en budget. Ange längden för din annons – hur länge ska den rulla. Välj antal dagar. Välj sedan total summa som du vill satsa.
Minst 3 dagar är en rekommendation från Facebook. Den blå linjen visar på ett ca hur många som kommer att se din annons. Ändra summan för att se en prognos för visningar.

11. Facebookpixel behöver du inte bry dig om, om du inte vet eller har koll på din pixel så kan du hoppa över detta steg.

12. Nu är det bara konto kvar. Här måste du registrera ett kort om du inte redan gjort det.

13. Klart, nu kan du klicka på den sista knappen – marknadsför och din annons går till granskning. När Facebook godkänt annonsen kommer den att börja rulla.

Under inlägget ser du hur det går.

Lycka till!