Så här gör du:

  1. Gå till Commerce Manager.
    Administrerar du flera sidor väljer du rätt sida (den du vill ansluta) i listan.
  2. Klicka på Kom igång för att gå till sidan Skapa din butik.
  3. Välj Betalning på Facebook eller Instagram och klicka på Kom igång igen. I skrivande stund är det inte säkert att den här funktionen rullats ut för ditt konto eller ens för ditt land. Tar det stopp, kommer du inte längre här så finns alternativet betala på webbplats men du måste du ha en fungerande (egen e.handel) någon annan stans.
  4. Klicka på Kom igång för att antingen konfigurera en butik med Commerce Manager eller med en e-handelsplattform.
    • Om du vill använda en e-handelsplattform väljer du en i listan.
      Vill du att kunden skickas vidare till din befintliga webbplats, din egna webbutik så väljer du detta alternativ.
    • Om du vill använda Commerce Manager väljer du Facebook eller Instagram.
  5. Granska vad du behöver för att slutföra ett Commerce Manager-konto och klicka på Nästa.
  6. Slutför de här stegen för att skapa ett handelskonto och klicka på Slutför konfigurationen när du är klar:
    • Lägg in företagsinformation.
    • Lägg till Produkter och inställningar.
    • Konfigurera utbetalningar.
    • (För Instagram) Skicka Instagram-konto för granskning.
  7. Granska din företagsinformation – ändra om det behövs.

När du är klar kan du gå till Commerce Manager för att hantera din katalog, och tilldela behörighet till ditt team. Här finns det fler säljverktyg som man gärna kan “grott ner sig i” när tid finns. Det kan löna sig 😉

Medan Facebook granskar kontot kan det ta upp till två veckor innan fliken Butiker visas i Commerce Manager men oftast går det mycket snabbare. När den väl visas kan du:

  • Skapa en samling. Du kan skapa samlingar som innehåller minst två eller fler produkter. Alltså skapa kategorier och sortera produkterna så att inte allt hamnar i en hög. Du vill kanske sortera och göra en kategori eller samling som facebook kallar det för som heter: Dam-kläder och en för Barn-kläder.
  • Anpassa din butik. Du väljer din utvalda samling och anpassar din butiks utseende och känsla. Du får alltså några, inte många “styling” alternativ där du kan anpassa utseendet på butiken så att den passar dig lite bättre. Än så länge ges inga större designmöjligheter men det kan komma fler i framtiden, Facebook utvecklar och förbättrar ständigt sina tjänster.
  • Publicera din butik. Personer kan se din butik när Facebook har granskat och godkänt dina samlingar, vilket vanligen sker inom 24 timmar.

    Det var allt! Nu är du klar.
    Mer finns som alltid att läsa i facebookshjälpavsnitt!