Idag presenterar Facebook en stor nyhet som de kallar Instant Articles på svenska kan vi kanske kalla dem Direkta Artiklar.

Fördelen med de här direkta artiklarna (nu kallar vi dem för det) är att de inte kommer att ta så lång tid att ladda i telefonen. Medeltiden för att ladda en artikel är idag 8 sekunder och det låter löjligt lite men sanningen är att många av oss ger upp och klickar bort artikeln innan den hunnit öppnas. 8 sekunder i mobila sammanhang är en ocean av tid 😉
Facebook samarbetar med några stora mediehus / partners i inledningsskedet, de flesta är amerikanska men tre europeiska finns med på banan.  The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel och Bild kommer att börja använda den här funktionen. Man skulle faktiskt kunna kalla det för en egen liten miniwebbsida som ligger inuti Facebook – det är vad som gör artikeln snabbare än den vanliga länkade varianten. Kartor, text och bild kommer att kunna läggas in direkt och därmed bli riktigt snabbt mobilt.

Enligt Facebook ska de här artiklarna inte favoriseras och rankas upp i våra flöden men de säger att det är möjligt att de kommer att bli mer populära på grund utav sin snabbhet.
Är då detta bra eller dåligt för oss som konsumenter / läsare / användare -Vi tror att det här är ett bra sätt att ge kvalitetsjournalistiken bättre möjligheter i sociala medier, vi tror alltså att detta är ett steg i rätt riktning!

Ett litet obs för att det här i detta nu endast är tillgängligt för iPhoneanvändare och till en början är det ett gäng artiklar från The New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC och The Atlantic som kommer att synas i flödet.

Foto: media.fb.com

Se gärna klippet nedan om du vill ha mer info!