Debattens vågor går höga angående Fake News

Vad är sant och vad är falskt (Fake News) i sociala medier? Den frågan har visat sig vara svårare än väntat att svara på och knappast har det undgått någon att det Amerikanska presidentvalet också dragits in i stort och smått. Vem sprider lögner? Vad är en åsikt, vad är en kampanj och var Ryssland inblandade?

Facebook anklagas för både det ena och det andra och visst kan det vara så att Facebook överskattat människors förmåga till källkritiskt tänkande, men även om det kan låta så, så har inte Facebook själva lagt sig i eller skapat osant innehåll. Det osanna innehållet har skapats av andra aktörer. Nu gör Facebook en hel del för att råda bot på problemet med “anonyma” och svårtolkade källor.

Förutom att ha den lilla blå cirkeln med en vit “bock” i för verifierade konton gör man nu också plats för logotyper. Logotyperna ska visas för nyhetsförmedlare i nyheter som “trendar” och vid sökningar och på så vis göra det enklare för läsaren att se om det rör sig om en verklig nyhet. Ännu (i skrivande stund) har vi inte sett detta i Sverige, men Facebook lanserar det i USA och allt eftersom kommer det även till oss i norden.

 

Rent praktiskt

Om du får tillgång till detta så funkar det så här: I Facebook Business finns något som kallas för Brand Asset Library (på svenska blir det kanske något i stil med “Bibliotek för varumärke”). Vad vi vet så långt så kommer det att dyka upp i vänsterkolumnen när du klickar på Publiceringsverktyg. Under inställningar för Canvas. Här kommer man att kunna lägga till sin logotyp i tre olika varianter. Svartvit, svart mot transparent och i färg mot transparent för bästa synlighet.

Betalnyheter

Mark Zuckerburg meddelar också att Facebook kommer att börja testa ett nytt sätt att hjälpa nyhetsorganisationer att öka sina prenumerationer via Facebook. Nyhetsförmedlare kommer att kunna välja att bjuda på ett visst antal nyheter per månad och sedan ta betalt för resterande. Enligt uppgift kommer Facebook själva inte att ta någon del av de här pengarna så det handlar inte om att Facebook börjar ta betalt för nyheter utan om att hjälpa traditionella medier att överleva genom att få betalt för sina nyheter. Facebook kommer att börja testa denna intäktsplan med “en liten grupp amerikanska och europeiska utgivare” senare i år. Vilka, när och exakt hur det kommer att se ut vet vi inte, men det är under uppbyggnad så innan 2017 är slut gissar vi att vi får några smakprov på de här funktionerna.