Vi finns på facebook också – följ oss gärna där för fler tips!
På facebook ställde vi frågan:
Vilka marknadsföringstips vill Du ha?
– Svaret: Gerillaraknadsföring – Så här kommer:

Dagens marknadsföringstips

Gerillamarknadsföring eller Guerrilla marketing är marknadsaktiviteter som inte räknas till det vanliga – Dvs, det är inte en annons, hur ovanlig och originell den än är!
Gerillamarknadsföringsinsatser är ämnade att nå maximalt resultat med minimala resurser.
Typisk gerillamarknadsföring är oväntad, överraskande, okonventionell, potentiellt interaktiv och riktad för att nå målgruppen på oväntade platser.

Syftet är att skapa en ovanlig, engagerande och tankeväckande effekt för att få folk att prata, skriva, blogga, filma och dela i sociala medier.
Benämningen gerillamarknadsföring kommer från begreppet gerillakrigföring och bygger på principen att en liten specialiserad styrka kan attackera sina mål på ett framgångsrikt sätt genom att använda sig av okonventionella strategiska och taktiska metoder.

Hur gör man då?
Man sätter sig ner med en kopp kaffe och gärna en eller ett par kompisar / arbetskamrater med öppna sinnen. Det här är inget man gör med attityden: Det går inte, Fy vad jobbigt, Så dumt, Hur ska det se ut!
Här gäller det att tänka “outside the box” och vara lite modig!

Tänk efter: Var finns dina kunder? Vad gör de nu? Vem vill du nå?
Sedan gäller det att komma på något som kan tänkas väcka deras intresse.

Ett exempel: En skoaffär kom på iden att samarbeta med det lokala gymmet. Hur?
-Jo, på gymmet kan man inte gå in med skorna på! Alla lämnar sina skor i skostället i entren. Skoaffären gjorde en “deal” med gymmet – Man fick lov att ställa nya skor med pris och en lapp där det stor från vilken affär den kom!
Väl på gymmet var det svårt för kunden/besökaren att inte lägga märke till de nya fina skorna och varifrån den kom!

Ett till: Djuraffären som tryckte upp små flaggor i knalliga färger och sedan placerade ut dem i stadens alla parker och promenadstråk – Bredvid kvarlämnat hundbajs! På flaggan fanns en glad text om att djuraffären säljer allt för djut, även bajspåsar!

Vad som behövs är: En bra idé, lite förberedelser – det kan behövas tryckas upp kuponger, informationsblad, prislappar eller liknande.
Inte att förgömma: Det kommer att krävas lite mer arbete, eller ska vi säga lite annorlunda arbete från dig och dina medarbetare. Gerillamarknadsföringen är lite mer tidskrävande än att sända iväg ett annonsmanus men det kan ge så mycket mer 😉

Testa, det kan faktiskt vara rätt kul 😉

Idétorka?
Kontakta oss så kan vi hjälpas åt 😉

idenfors.se