Vi fick en fråga om # hashtagg’s

Därför tyckte vi att det kunde passa sig med en blogg på ämnet.

Vad är det? 
Hashtaggar (#) är en sorts tagg som används i sociala medier för att “märka / kategorisera” ett inlägg.
Tänk bibliotek … du har skrivit ett inlägg som handlar om sylt, då ställer du ditt inlägg på hyllan märkt #sylt  Alla andra människor i Sverige som skrivit i detta sociala media om just sylt har också ställt sina inlägg på hyllan märkt #sylt. På så sätt hittar du enkelt allt som skrivits i detta media på just detta ämne. Vill du dessutom att engelskspråkiga användare skall hitta ditt inlägg, -ja då lägger du till hashtaggen #jam
Fiffigt eller hur?!

# har använts bland annat på Twitter (som är en mikrobloggen) sedan 23 augusti 2007.
Ordet kommer från det engelska tecknet för (#) som är ”hash” och ordet ”tag” som betyder etikett. På svenska säger man staketbrädgård eller brädhög.

Användningsområden

Använd # för att delta i en diskussion, göra ett “debattinlägg”, göra din röst hörd, framföra din åsikt till makthavare och media. Twitter är bra oavsett om du vill följa fotboll på #twittboll, hockey på #twittpuck eller svensk politik på #svpol
Här kan du söka på twitter och se vad som “trendar”, vad det twittras mycket om just nu! https://twitter.com/search-home

Instagram och facebook använder också # och principen är den samma – Bibliotekstänket!

 

Hur använder man # i sin dagliga marknadsföring?
1. Vårt tips är att betrakta # som en riktigt god men mycket stark sås.
Använd försiktigt men gärna på “allt” så blir det bäst.

2. Hitta naturliga sökvägar, tänk som kunden. Säljer du varmkorv i Stockholm är #korv #varmkorv #hotdog #stockholm bra taggar.
Men du behöver inte lasta på taggarna #senap #gukmajonäs #ketchup #rostadlök

3. Tänk på att om du skriver ihop #sylt. så hamnar ditt inlägg på hyllan #sylt. d.v.s. med en (.) också och på den hyllan är det inte många som hittar ditt inlägg 😉

4. Lägg dina # sist i inlägget

5. Vett och etikett och var trevlig så kommer du att bemötas på samma sätt.

6. Skapa en bra # för din verksamhet och jobba in den. Trägen vinner! (Att skapa en # Det är bara att börja använda den så finns den 😉 Inga registreringar eller annat krångel behövs.

Mvh #idenforsab #socialmediamanagement  //Sara  😉