Fyra av fem som använder sociala medier gör det via mobilen. Rörligt innehåll blir allt viktigare i content marketing. Därför är det bra att veta varför nytt innehåll (helst) alltid ska ska filmas vertikalt.

I princip alla håller sina mobiler vertikalt när de surfar i mobilen, vilket folk gör i snitt 2,8 timmar varje dag jämfört med 2,4 timmar om dagen på datorn. Och när fyra femtedelar av all internettrafik beräknas utgöras av rörligt bildmaterial under 2019 är det bara logiskt att anpassa dina videos till just det format som är anpassat för mobiler. Således blir det även anpassat till funktioner som Stories och IG-TV.

Så börja planera redan inför inspelningen. Om du redan har filmat i horisontellt eller kvadratiskt läge riskerar du ju att förlora viktigt innehåll när du sedan måste beskära filmen för att få den mobilanpassad. Men det är aldrig fel att ÄVEN filma samma innehåll för en variant i kvadratiskt format, som fortfarande passar bäst för vanliga inlägg på t.ex. Facebook och Instagram. Så länge vertikalt är det nya normala när du börjar tänka film för att marknadsföra nya produkter eller tjänster online!