Nu är det dags, nu går vi in i semesterperioden och hur i hela världen gör man för att inte tappa fart i sociala kanaler?

Vi vill ju inte tappa det vi byggt upp och inte heller vill vi förlora viktiga kontakter med våra kunder.
Som vi tjatat om tidigare så är det uthållighet och målmedvetenhet i kombination med kreativitet, äkthet och planering som skapar framgångar i sociala medier. Marknadsföring i sociala kanaler liknar faktiskt väldigt mycket skidskytte. En uthållighetssport som undertecknad har viss erfarenhet från 😉 Fråga Björn Ferry vems gevär han lånade när han första gången provade på skidskytte, vi pratar tidigt 1990 tal i Vilhelmina.

Varken i skidspåret eller i sociala medier funkar det att bara strunta i allt för att man känner för det! Man måste ligga i och träna och tävla.
Samma sak gäller för sociala medier – håll ett lagom tempo hela varvet runt, uppdatera, intressera och roa – när du kommer in på vallen koncentrera dig och träffa helt rätt med ett bra erbjudande och PANG, där har du ett vinnande koncept! Tänk skidskytte, kämpa på, skärp till dig och träffa rätt! Sedan sätter du full fart ut på nästa varv medan konkurrenten åker straffrundan. När årsbokslutet görs så ska du se att det har lönat sig att ligga i,  – bäst försäljning – först över mållinjen – Vinnare!

Så tillbaka till semestern! Nu tappar vi inte fart utan laddar med:

1. Semesterplan. Planera upp de veckor som semestern pågår. Vad händer?
Öppettider, evenemang osv. Se till att få ner ALLT på ett papper. Det är extra lätta att glömma och missa saker när rutiner och arbetstider inte är de vanliga.

2. Schemalägg! Använd Facebooks funktion schemalägg för att schemalägga det du redan nu har koll på. Har du t ex alltid extra öppet på fredagar, gör då inlägg om detta redan nu och schemalägg dem till torsdagen innan och fredagen.

3. Appar. Ladda mobilen med appar. Mobilen är din bästa vän när du är på resande fot, lär dig hur den fungerar och använd den. Hotell, caféer och restauranger lockar ofta med gratis wifi, här har du chansen att göra ett inlägg, kolla av och svara på ev frågor utan att det blir en extra fet mobilräkning. Använd apparna för att skapa roliga och “likeable” inlägg.
Var ödmjuk inför det att du har semester och förmånen att få vara ledig och uppleva saker. Berätta om det positiva i att få se nya saker, ladda batterierna och så vidare. Skryt inte! Det uppskattas sällan!

4. Det här med att vara personlig är ju den stora utmaningen i sociala medier MEN här har du chansen, ta den! Alla måste vi ju få ha semester så det är faktiskt helt ok att berätta det men gör det smart!
Skriv t ex inte “Guuu så skönt att få vara ledig, jag är så trött och less nu!” Dålig idé – det får dina kunder att känna att de har besvärat dig!
Skriv istället: “Vi har tagit lite semester och passar samtidigt på att inhämta lite viktig inspiration inför kommande säsong. Vi befinner oss i Köpenhamn, har du tips på fina caféer i Köpenhamn som du tycker att vi borde besöka och inspireras av – skriv gärna en kommentar! Tack på förhand! Ps! Caféet är öppet som vanligt mellan 10.00-20.00”
Låt gärna kunden “följa med” på valda delar i din semester. Det kan vara riktigt små saker som att du hittar en rolig skylt vid en toalett, fota den och skriv t ex “Tror ni att detta kan vara en rolig idé till vår kund-toa?”

I vårt nyhetsbrev som du kan prenumerera på här tipsar vi om vilka appar som är värda att ladda ner inför semestern.
En snabbguide till att få marknadsföringen högst levande under sommaren!