Instagram har de senaste sex månaderna utvecklats och förnyats i en rasande fart och för dig som marknadsför verksamheten på Instagram kan det här kännas lite hopplöst… Eller så älskar du det! 😉 Här kommer en liten guide till de nya funktionerna.

Till att börja med skulle vi vilja rekommendera dig att konvertera till en företagsprofil om du inte redan hunnit göra det! Du får då t ex tillgång till värdefull statistik, allt blir mer överskådligt och lätthanterat för dig som använder Instagram som företagare eller för en organisation. Konvertera!

 

Detta har hänt:
Instagram har gått från att vara kronlogiskt och vertikalt (det vill säga du har sett ditt flöde i den ordning som de konton du valt att följa postat sina inlägg) till att styras av en algoritm (det vill säga Instagram avgör utifrån vad du gillat och kommenterat vilket innehåll som är mest troligt att du vill se och visar dig det först). Precis som Facebook alltså!

Vad innebär det?
Det medför att det blir viktigare för dig att få likes och kommentarer! Det vi har “predikat” angående “Call to Action” i våra kurser för Facebook gäller alltså nu även för Instagram! Mer om förändringarna, möjligheterna och så vidare kan du läsa i Marknadsföringsbloggen – vår helt egna blogg om marknadsföring för lagom stora företag. 

 

Behöver du hjälp med din marknadsföring i Sociala Medier så hjälper vi dig gärna! Klicka här för att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar Sara & Christopher