Du kanske har märkt att någonting är annorlunda när du scrollat igenom ditt Instagramflöde på sistone? Bildplattformen har nämligen börjat dölja antalet gillningar på många svenska konton. Tanken är att användarna ska förhindras att må dåligt av “likes-hetsen”.

Under våren utförde Instagram ett experiment med att dölja antalet gillningar på kanadensiska konton, och har efter positiv respons följt upp detta med samma tester i flera andra länder. Häromveckan blev det även Sveriges tur.

Alla konton berörs dock inte av testet, men det som verkar vanligast är att du endast ser att en person (som du följer) “och andra”. Genom att klicka på “och andra” kommer du till listan över de som gillat inlägget, men det är bara kontoinnehavaren som kan se själva antalet gillningar.

Så här ser ett inlägg från vårt Instagramkonto ut i en kunds flöde.
Så här ser det ut när man klickar in sig till listan över de som gillat bilden ovan.

Instagram menar att den här förändringen görs för att plattformen ska kännas tryggare och att användare ska känna sig bekväma med att dela vad som är viktigt för dem och göra det till mindre av en tävling i uppmärksamhet. Tanken är förstås att användare ska bli motiverade att lägga upp innehåll som de genuint vill dela i stället för att tänka kring innehåll som genererar största antal likes.

Som företagare kan det förstås kännas snopet att inte kunna skylta med sitt resultat (i antalet likes) när man jobbat hårt för att skapa inspirerande innehåll som uppmuntrar till engagemang bland följarna. Men i grund och botten vill vi hävda att denna förändring är till gagn för småföretag, och särskilt sådana med nystartade konton på Instagram.

Med allt gott sociala medier har fört med sig har det onekligen skapat en ytlig kultur, där antalet likes och följare undermedvetet betyder mer för förtroendeskapande än det faktiska innehållet. Folk har helt enkelt större tendens att lajka ett redan vällajkat inlägg, så denna förändring kan mycket väl råda bot på den “mentala blockeringen” att interagera med ett inlägg som bjuder på bra och relevant innehåll men som till synes har genererat lågt engagemang. Och du kan i stället lägga fokus på att skapa relevant innehåll med hög kvalitet i stället för att slita ditt hår över vad som bäst stryker algoritmen medhårs. För ställ dig frågan: Är antalet likes egentligen viktigare än syftet och känslan bakom ditt budskap?