Ingen är perfekt skrev vi i en tidigare blogg – vi återknyter till det! Allt måste inte vara perfekt! Huvudsaken är att känslan alltid finns och att den är den rätta.
Säljer man ett evenemang och vill ha många besökare är det långt viktigare att förmedla känslan av vad det är som kommer att erbjudas än att visa bilder på precis var enda maträtt som kommer att finnas.
Att det lätt blir ett “sammelsurium” av bilder och text är ett utslag av att vi så gärna vill berätta allt – misstaget här är att direkt förutsätta att alla är jätteintresserade av DIG, ditt företag och ditt evenemang och omgående vill veta allt! Så är det väldigt sällan!
Försök istället att förmedla känslan i det evenemang du arrangerar och öppna för att mottagaren lätt skall kunna ta reda på mer när väl intresset väckts.
Säg att målgruppen för evenemanget är 12- 17år då är det ett stort misstag att marknadsföra detta med text och bilder som ger oss ett första intryck av att det är ett evenemang för barnfamiljer eller pensionärer. Målgrupper 12-17år kommer instinktivt att såll bort den här informationen och inte ens se den, än mindre läsa texten!

Jag kommer så väl ihåg när filmen När lammen tystnar gick upp på biograferna, jag gick på högstadiet (som ni kanske minns så var man INTE intresserad av töntig musik, film eller sådan som riktade sig till barn – Hallå man är ju faktiskt nästan vuxen då. Filmaffischen satt uppe vid skolans cafeteria ( Nollan) en svartvit närbild av Jodie Foster med den mycket läskiga “fjärilen” över munnen. När vi sitter och fikar säger jag till mina två tjej-kompisar att jag läst om filmen och att den visst ska vara väldigt bra, varpå jag föreslår att vi ska gå och se den. Komps nr1 tittar på affischen och skrattar, utbrister: -Aldrig i livet! En film om en töntig fjäril!? Kompis Nr2 är mer frågande. –Varför i hela världen skulle vi se en film som handlar om fjärilar? Vi får ju se sådana filmer på biologin hela tiden! Jag svarade något om att jag inte trodde att den handlade om fjärilar men det blev iaf ingen bio då. Senare såg vi såklart filmen och skakade av skräck. Affischen fungerade kanske bra mot andra målgrupper men för oss var den så fel just då!

 

Nästa vecka drar WilhelminaWinterWeekend igång i Vilhelmina. Det är en vinterfestival med vitt spridda aktiviteter. Här finns något att göra eller se från 1 – 100år dvs en bred målgrupp, vi har då två val – fylla med bilder och text till det tidigare nämnda “sammelsuriumet” eller försöka förmedla känslan av Vinter och Festival.

Under festivalveckan kommer det också att hållas en konsert (riktad till ungdomar) med bandet Stalon som har stark anknytning till orten. Vi försöker där förmedla en helt annan känsla.