Innehåll i sociala medier som både är engagerande och intresseväckande i tiden är så mycket viktigare när det är sommar. Ett enkelt sätt att göra detta på är att koppla innehållet till sommarens aktuella ämnen.
Under sommarsäsongen är många lediga, med mer tid över till att scrolla i sina flöden på sociala medier. Den genomsnittliga Facebookanvändarens aktivitet i mobilen är till exempel hela 13 gånger större jämfört med de andra årstiderna.
Att skapa ett innehåll som är på något sätt relaterat eller möjligt att relatera till sommarens aktiviteter, nyheter och evenemang skapar igenkänning hos publiken, vilket i sin tur ökar möjligheterna till aktivitet på din sida.
Det överlägset vanligaste pedagogiska exemplet på detta är Fotbolls-VM för herrar, som (förutom i år) hålls under sommaren och är världens största publiksport som engagerar hundratals miljoner människor världen över. Så du kan ha extrapriser på fotbollsrelaterade varor, ett särskilt tv-, mobil- eller streamingerbjudande under månaderna, eller säkert bara dela med dig av dina egna tankar kring fotbollsturneringen under dess gång för att höja din publikaktivitet (förutsatt att det finns utrymme för fotbollsintresse bland dina följare). Så glöm inte bort att utnyttja Fotbolls-EM för damer i din sommarmarknadsföring i år!
Andra trender som återkommer under sommaren är resmål, sommardesserter, restaurangbesök, naturliv, relationer mellan nära och kära och andra aktiviteter som kan relateras till sommar eller semester. För ni som är småföretagare i Vilhelmina eller någon annanstans här i inlandet, fundera gärna ett varv eller två extra på hur du kan maximera ditt innehåll under till exempel Nybyggarveckan, Midnight Light Festival eller Åsele Marknad nu i juli.