Steg 2 DELA

20% DELat material

Dela innehåll från personer eller sidor som du tycker om och som på ett eller annat sätt är relevant för din sida och målgrupp. Facebooks algoritm är mycket finkänslig och premierar sidor som är sociala och generösa med att dela andra företag, organisationer och personers material.

Tänk dig åter igen att du är en tidningsredaktör och att det material du delar är artiklar från dina journalister. Vad tycker du är lämpligt för just din sida. Var generös med beröm och uppmuntran om någon i din närhet gjort något bra eller bara skrivit ett bra inlägg, det tjänar du på i längden.

 

“Det heter sociala medier av en anledning! Tanken är inte att man ensidigt ska pumpa ut egna saker utan att man ska vara social och dela med sig.”

20% = 2 av 10 inlägg

 

20% av inläggen på din Facebooksida bör vara delat material. Det vill säga två av tio inlägg.
När du är inloggad på din Facebooksida (via din dator) har du en grå ikon på höger sida med texten Visa sidflöde. Här ser du inlägg från de sidor du följer. Se bild till vänster.

Fråga

Hur många % av det totala antalet inlägg på din Facebooksida bör vara delat material?

Du måste svarar rätt på frågan för att komma vidare.

INstruktöret

Vi som skapat kursen

Sara Idenfors

Sociala Medier

Christopher Butler

Journalist