I veckan rullade Instagram ut en ny funktion – Instagram Checkout – som gör det lättare att handla varor online via Instagram, utan att användarna ens behöver lämna appen för att genomföra sina köp.

Instagram ger sig in på allvar för att sälla sig till e-handelsplattformarna. Nu ska hela köpet kunna genomföras i själva appen, till skillnad från tidigare där användarna endast länkades vidare till e-handlarens butik via bildnätverkets marknadsföringstjänster.

Nu ska det gå att köpa genom att trycka på en checkout-knapp på produktsidan, välja bland alternativ som storlek och färg och sedan fortsätta till betalning. Dessutom behöver man också bara ange namn, e-post, betaluppgifter och leveransadress första gången man handlar.

Enligt ehandel.se är det PayPals betallösning som används i kassan, och Instagram Checkout ska gå att nås i både stories och vanliga inlägg. Kunderna ska också kunna se orderstatus, leveransdatum och spårnummer i appen. De kan även avbryta ordern, göra en retur eller begära support.

Inledningsvis är det ett par utvalda storföretag som får dra nytta av appen, däribland Adidas, Nike och svenska H&M.