I spåkulan

Idag siar vi lite om hur marknadsföringsåret 2014 kommer att se ut.
Här skriver vi vad vi tror kommer vara några av de viktigaste trenderna i sociala medier 2014.

1. Planering & annonsering: Sociala medier i olika plattformar har växt till sig och blivit stabila kanaler att räkna med, därmed kommer också skillnaden mellan dem som planerar in sin marknadsföring i sociala medier samt lägger en slant till annonsering och dem som inte gör detta att öka. Visst det är gratis att skapa ett konto men att få det att fungera kostar faktiskt lite och den tiden alt. den slanten det kostar att anlita någon, måste man budgetera för att lyckas.

2. Olika sociala plattformar är olika: Det betyder att du inte rakt av kan autoposta inlägg från twitter till fb – det duger inte längre. Budskapet och delar av innehållet ska såklart gå igenom i alla kanaler men Ctrl+C Ctrl+V fungerar inte längre. Att förstå dynamiken i vare media blir viktigare allt eftersom kanalerna blir fler.

3. Olika verksamheter passar olika bra för olika sociala medier. Här kommer vi också att se en trend i att företag kommer att välja det sociala media som passar verksamheten och kunderna bäst. T.ex. så passar instagram och Pinterest utmärkt för verksamheter som utan svårighet kan presentera ett varierande och intressant bildmaterial, detaljahandel. En blomsterhandel är kanske det perfekta exemplet – mycket färg, nya fräscha produkter dagligen. Medan en revisionsbyrå kan ha större framgångar på facebook eller twitter.

2014 kommer Google+ att ta sök till helt andra nivåer 😉 Visst känns den lite “knölig” till en början – men ett tips är att ändå titta närmare på den 😉

Tjing från spåkulan!
Selfie – spegelbilden i dataskärmen + skärmsläckare ….. “Quite cool effect”