Sommaren är tiden på året då vi konsumerar allra mest. Därför är det smart att inte slå av på takten när det gäller din annonsering. Även om din verksamhet inte har samma aktivitet under sommaren, är annonser ett smart sätt att ta tillfället i akt att fånga upp nya följare och potentiella kunder i dina sociala kanaler.

Som vi tidigare omnämnt är det viktigt att ha minst samma kontinuitet i flödet under sommarmånaderna som under resten av året, så att algoritmerna inte klassar ditt material som irrelevant för din publik och knuffar ner det i flödet när du återupptar din aktivitet i sociala medier efter semestern.

Utnyttja högsäsongen

Precis som för ditt organiska innehåll är det viktigt att hålla liv i sin betalda annonsering året runt. Om din verksamhet har högsäsong under sommaren är det definitivt ingen mening med att dra ner på annonsering – utan snarare krävs det tätare optimering och uppföljning. Fördelen är om du redan har en betald annonseringskampanj igång inför sommaren, då en sådan kampanj klarar sig bättre rent resultatmässigt. Saknar du en pågående kampanj behöver du inte dra dig för att skapa en helt ny med nya målgrupper och annonsinnehåll, du behöver bara en god översikt för bästa möjliga resultat. Glöm inte heller att, där det är möjligt, koppla ditt annonsinnehåll aktuella sommarhändelser för en ökad chans till interaktion, nya följare och/eller försäljning.

Även värt att annonsera om sommaren innebär lågsäsong

Om din verksamhet går in i lågsäsong och inte har samma aktivitet under sommarmånaderna är det ändå klokt att till exempel ha igång en medvetenhetskampanj i form av en video med målet att få så många visningar som möjligt. Då håller du fortsatt följarna/målgrupperna varma och du fortsätter att samla in viktig information till din marknadsföring.

Du kan även fortsätta eller återuppta en kampanj som du redan vet håller över tid utan behov av stora ändringar i innehållet. Då får du inte glömma att justera innehållet i annonserna så det är aktuellt under hela semesterperioden, eller att du schemalägger nytt innehåll till samma målgrupp. Ett tips är att du då har ett gäng olika annonser, för att algoritmen ska optimera kampanjen utan att du behöver tända och släcka annonserna för hand.

Avslutningsvis

Tveka inte att fråga oss om du har några frågor eller funderingar kring dagens blogginlägg. Känner du att du hellre vill ha vår hjälp med att hålla koll på annonseringen under sommaren är du varmt välkommen att kontakta oss nu på en gång!