Först, frågor och svar

Hur får man tillgång till Facebookgruppen där ni svarar på frågor?
– Det är en grupp för kunder. När man köpt/laddat ner en kurs från idenfors.se får man också automatiskt tillgång till Facebookgruppen och kan ställa frågor där. Är du redan kund men saknar access – hör av dig så ordnar vi det!


Hur kan man använda Pokémon Go i sin marknadsföring?

Här följer en snabbgenomgång av vad Pokémon Go är och några konkreta tips på hur du som företagare kan dra nytta av trendspelet!

Vad är Pokemon Go?

Pokemon är en förkortning av Pokemonster = fickmonster. Den Japanska serien som visades i tv under senare delen av 90-talet blev mycket populär men spelet, som på den tiden bestod av fysiska spelkort var svårt att förstå sig på. Ingen förstod reglerna, så korten blev samlarkort och själva spelandet blev sällan av.

Pokemonkort

Nintendo, som ligger bakom Pokemon Go, är ett japanskt företag som grundades redan år 1889. Då gjorde företaget spelkort, men de flesta av oss som har spelat tv-spel sedan 1970-talet har förmodligen kommit i kontakt med Nintendo genom detta medium.

Nu har tekniken utvecklats och givit möjligheten att skapa Pokemon Go, ett mobilspel där du som spelar själv är en pokemontränare. När man laddat ner spelet i sin telefon kan man se (genom telefonens kamera) den riktiga världen, och i tillägg hitta Pokemons som digitalt placerats ut lite här och var. Illusionen blir att det finns gömda Pokemons i skogsterrängen, i parken, på stadsgatan osv.

Själva spelet går ut på att fånga in så många Pokemons som möjligt. Man fångar dem genom att kasta en boll (en pokeboll) på monstret. Infångade monster ger poäng, men bollarna kan ta slut – så du behöver hitta fler bollar! De finns att hämta i så kallade pokestops. Även dessa hittas genom spelet i din telefon för att hitta. Du har kanske sett att människor samlas på vissa platser och gemensamt stirrar ner i sina telefoner? Det är förmodligen ett pokestop och det människorna gör där är att samla fler bollar.

Hur kan du som företagare dra nytta av detta?

– Jo, du kan (genom att ladda ner spelet) hitta det Pokestop som ligger närmst dig. Här samlas spelare OCH du kan nu sätta igång alla de kluriga Gerillamarknadsförings-tekniker och uppslag du har. Det vill säga använda din vanliga marknadsföring för att locka Pokemontränare till ditt företag.

Du kan t ex:

  • Sätta upp en skylt vid pokestoppet. Erbjud spelarna något!
  • Ladda telefonen medan man fikar på ditt café. Det går åt mycket ström när man har spelet och kameran i telefonen öppet under långa perioder)
  • Bjud på kaffe efter maten om man äter lunch/middag hos dig!
  • Bjud på påtår på kaffet eller en kaka.
  • Är det varmt, bjud Pokemon Go-spelare på en läskande dryck om man besöker din butik. Är det kallt, erbjud något värmande!
  • Skapa ett event/evenemang. Bjud in spelare till en speciell kväll och tala samtidigt om hur många pokemon man kan fånga hos dig.
  • Skärmdumpa de pokemons som finns i dina lokaler och posta bilderna på dina sociala medier.

Bara fantasin sätter gränserna här!

Har du en bra idé eller ett exempel på hur du använt Pokemon Go i din marknadsföring? Dela gärna med dig! Skicka oss ett mail eller skriv en kommentar.

Det finns också en möjlighet att “ladda” ett pokestop och göra det extra attraktivt. En laddning kotar 0,99 USD och räcker i 30 minuter. Har du ditt café öppet i 8h så kan du ladda det pokestop som finns närmst dig för 16 USD (ca145kr) under den tid du har öppet.

Lycka till med din Pokemon-marknadsföring!