Hej 2014 nu sparkar vi igång det nya året!

2014 ska vi blogga som aldrig tidigare, vi ska dela med oss av tips och trixs och hoppas att Ni vill hänga med – för det här med marknadsföring är faktiskt riktigt kul!

Det debatteras ganska flitigt på nätet, är QR-koderna töntiga, fula och onödiga eller en strålande idé? “Experter” är inte eniga!
Frågar Ni oss så säger vi att det är en strålande idé, dock kräver de lite mer jobb, lite mer eftertanke och en himla massa samarbete. Ska man använda sig av QR-koder måste man ha koll på sina kanaler och samarbeta mellan webb och print.
Har Ditt företag olika byråer för webb och print, kan inte dessa samarbeta eller har du olika viljor inom företaget – ex. en falang som avskyr webb men älskar print eller tvärt om, -ja då fungerar QRkoderna INTE!
De experter som uttrycker sig negativt om QRkoderna har troligen upplevt dessa problem eller så är man för mycket “estet” för att uppskatta fördelarna med att infoga den digitala världen *IRL*

Har Du följt oss tidigare så har Du säkert sett att vi genomförde ett litet experiment i distansarbete och flyttade nästan hela företaget till SanAgustin på GranCanaria för en månad.
Nere i den spanska värmen är man bra på att använda sig av QR-koder, nedan finner Ni några alldeles lysande exempel.
Här försitter man inte en chans att marknadsföra sig och vi tycker att det visst går att göra det snyggt!

En stortavla där mängder av människor passerar varje dag – varför inte infoga en QR-kod så att den som faktiskt blir lite extra intresserad har möjlighet att t.ex. se ett filmklipp, hitta och spara hemsidan eller få företagets kontaktuppgifter.
En butik som i nedre kanten av alla sina skyltfönster har en QR-kod och en text som berättar att man även hittar deras produkter i en e-butik. Hur många går förbi butiken och nöjer sig med att bara titta i fönstret? Säkert en hel del … varför då inte låta dem få en extra chans att ändå handla?
Slutligen smörgåspålägget som på förpackningen med en liten karta talar om varifrån det kommer samt ger mer information via en QR-kod. Har du någon gång haft din smartphone vid frukostbordet eller på matvaruaffären?
Varför inte passa på att skapa en lite bättre relation med kunden, bjuda in till att se ett filmklipp från regionen, från företaget eller länka till en kampanjsida? Gyllene tillfälle skulle vi säga!
Förpackningen ska ändå tryckas, varför inte använda den till detta?
Reklammakare på olika håll skulle säkert invända mot detta med argument som att QR-koden är fruktansvärt ful!
Det är möjligt att det är helt riktigt men för företagaren, vår kund, Dig är inte huvudsaken att skapa konstverk i hyllorna – det är snarare att skapa relationer och att sälja!
För den lilla företagaren är det mer intressant att sälja än att vara snygg, vi vet det för vi är också småföretagare 😉

Kontentan: Tänk igenom saken! Har du en förpackning, affisch, broschyr eller något helt annat som kan få fler funktioner genom att använda QR-koder?
Då tycker vi att Du ska ta tillfället i akt och testa men kom ihåg att du måste ha en bra plats eller idé om var QR-koden skall leda besökaren och att print & webb alltid är bäst i samarbete!

QRkoder_blogg_idenfors