Den här webbplatsen använder sig av cookies för att tillhandahålla information till webbplatsens ägare hur besökare navigerar och hanterar sidan via Google Analytics.
Om cookies
Sedan den 1 juli 2011 så får cookies och annan teknik som används för att lagra eller hämta uppgifter bara användas med besökarens samtycke – detta samtycke lämnas på olika sätt exempelvis genom besökarens webbläsare.
Om du inte vill att din webbläsare ska lämna samtycke till att cookies från vasterbottenssapa.se lagras i din dator, så kan du ändra detta i din webbläsares inställningar. Läs mer på www.minacookies.se.
Cookies är passiva filer som webbplatser lagrar på sina besökares datorer, bl.a. för att de ska känna igen dessa datorer nästa gång de får besök av dem. På idenfors.se.se används även s.k. sessionscookies för att kundvagnen ska fungera och för att våra besökare ska kunna göra beställningar. Dessa sessionscookies försvinner när du som besöker vår webbplats stänger din webbläsare.
Om GDPR
Nu börjar EU:s nya dataskyddsförordning att gälla
Sedan den 25 maj 2018 gäller EU:s allmänna dataskyddsförordning – GDPR, som är till för att folk ska få mer kontroll över sina personuppgifter som lämnas ut till företag eller myndigheter. Reglerna gäller när dina personuppgifter samlas in, används och lagras digitalt eller i ett strukturerat arkivsystem på papper.
Personuppgifter definieras som den information som gäller levande privatpersoner och som omfattas av den allmänna dataskyddsförordningen. Det gäller till exempel ditt namn, hemadress, ID-kortnummer, IP-adress eller information om din hälsa, etniskt ursprung, politiska åsikter och sexuella läggning. Sådana uppgifter får bara samlas in och användas under särskilda omständigheter – t.ex. för att du har gett ditt uttryckliga samtyckte. Och du har samma rättigheter vem i EU du än lämnar dina uppgifter till. Personuppgifter kan också gälla köphistorik, bonuspoäng och annat i likhet med detta.
Vad gäller för dig som prenumererar på vårt nyhetsbrev?
Vårt nyhetsbrev hanterar enbart din e-postadress. Den är inte knuten till ditt namn. Prenumererar du på vårt nyhetsbrev så har du kanske lagt märke till att det aldrig står ”Hej [ditt namn]”, och det är helt enkelt för att vi inte sparar några namn.
Det enda syftet med nyhetsbrevet är att informera dig om nyheter inom vår verksamhet, och för det behövs inga fler uppgifter än en e-postadress. Du kan alltid avanmäla dig från vårt nyhetsbrev via den bifogade länken längst ner i varje nyhetsbrev.
Vad gäller för dig som handlar i vår webbutik?
Vid köp lämnar du dina personuppgifter för att vi ska kunna skicka varor till dig och ta betalt för dem. Vi sparar dina uppgifter så länge som konsumentköplagen ger dig rätt att ångra ett köp eller returnera en skadad eller trasig vara, det vill säga 14 dagar. Uppgifterna sparas i vår webbutik, Woocommerce i dessa 14 dagar så att vi kan göra lösa retur och återbetalning.
Vi använder oss av Klarna som leverantör av digital kassatjänst. Med Klarna har vi ett så kallat DPA-avtal där de i sin tur garanterar att dina uppgifter är säkra.
Om du beställer en fysisk vara, så behövs din adress och ditt telefonnummer alternativt e-postadress för avisering av paketet. PostNord samt deras tjänst PacksoftOnline, Bussgods eller DHL kan därför behöva hantera dina uppgifter. Även med dessa företag finns DPA-avtal som garanterar säkerheten kring dina uppgifter. Postnord och PacksoftOnlines GDPR policy och regler hittar du här.
Vad gäller för dig som är vår uppdragsgivare?
Skickar du e-post till oss sparas det i högst sex månader. Det är för att kunna hitta eventuella mail du hänvisar till vid senare mailkorrespondens. Röstsamtal, samtalslista, sms och mms raderas automatiskt vid varje månadsskifte. Kundorder-plocklista, inkomna pappersbrev vilka innehåller personuppgifter destrueras kvartalsvis. Inloggningsuppgifter till hemsidor eller sociala kanaler vi handhar för din räkning lagras skriftligt på obestämd tid då de inte är kopplade till personuppgifter och kan behövas av er eller annan samarbetspartner till er vid senare tillfälle. Kunduppgifter som sparas i faktureringssyfte är kopplade till företag och ej privatpersoner, och dessa sparas så länge vårt samarbetsavtal gäller.
Vad gäller för dig som följer oss i sociala medier?
De sociala medier vi använder är Facebook, Instagram och Youtube. Deras villkor och avtal har vi accepterat och signerat. Vi följer deras regelverk och önskar du inte följa oss längre avanmäler du dig via respektive socialt media.
Vad händer om utomstående kommer över dina uppgifter?
Vid en så kallad personuppgiftsincident – att den information vi har om dig blir stulen eller på annat sätt komprometteras – rapporteras detta till Datainspektionen inom 72 timmar. Du informeras, händelsen dokumenteras på företaget och sparas tillsammans med den bokföring som enligt bokföringslagen skall arkiveras.
Vad händer om du vill ha tillgång till dina uppgifter?
Vid en begäran om tillgång skickas en skriftlig kopia på alla dina uppgifter till dig inom en månad.