Drömmer du om att komma igång med onlineförsäljning på ett okomplicerat sätt? Är du orolig för att det ska vara tidskrävande och ensamt?

Vår vän och kollega Jenny Sandfors, webbutvecklare som driver konsulttjänsten Internetform, har tagit fram fem “säljnycklar” för att hjälpa dig förvandla din hemsida till så mycket mer än ett skyltfönster. Idag presenterar vi den fjärde säljnyckeln: gör en säljtunnel.

Tanken med en säljtunnel är att visa en främling vem du är och vad du har att erbjuda, automatiserat.

Från främling till kund. En säljtunnel är den väg du skapar för potentiella kunder från det att de hittar dej till att de gör det du vill att de ska göra, t.ex. genomför ett köp på din hemsida.

Så här kan du sätta ihop säljnycklarna 1-3 för att hitta nya kunder:

1. Annons om din lead magnet på Facebook + Instagram
2. Främlingen klickar på annonsen, kommer till din landningssida och skriver upp sig på e-postlistan
3. Nu följer en automatiserad mejlserie med mer info om dig och ditt erbjudande med länk till säljsidan
4. Dina idealkunder går till säljsidan och genomför sitt köp
5. Håll kontakten med dina idealkunder