Facebook är giganten inom sociala medier

74% av svenskarna använder Facebook. Ställ dig gärna frågan om det finns en tidning, tv eller radiokanal där du potentiellt kan nå 74% av landets befolkning? Inte särskilt många! Och en naturlig följdfråga är då hur din marknadsföringsbudget bör se ut? Har du tagit detta i beaktande när du fördelar tid och resurser för din marknadsföring? Om inte så är det hög tid att göra det! 

 

Facebook har funnits sedan 2004

Länge pratades det om att det inte skulle vara mödan värt att marknadsföra sig på Facebook eftersom det bara var en fluga. Men efter 12 år är Facebook stabilare än någonsin och man hör ofta experter på sociala medier tipsa om hur man ska få fart på andra sociala medier genom att själv tipsa om dem på sin Facebooksida. Facebook är så självklart att det är lätt att glömma. Idag använder man Facebook till så mycket mer än vad man trodde ens var möjligt från början.

4 bra anledningar att använda Facebook

SNABBT

Det är användarvänligt, det går snabbt att lära sig. Med rätt hjälp kommer du igång snabbare än du tror.

STATISTIK

Du får tillgång till massor av viktig statistik, gå inte miste om den. Du får massor av information om dina kunder som kan vara guld värd!
Har du ingen erfarenhet av Facebook-sidor, dvs företags / organisations varianten vill vi tipsa dig om att gå en kurs. Privat användning och professionell användning skiljer sig en hel del åt, statistik-avsnittet är ett exempel på det.

BRA RÄCKVIDD

Du når många snabbt och  vill du kan du annonsera och nå “ALLA” du vill nå i en utvald målgrupp. Jämför det med att annonsera på papper!

GRATIS

Gratis (du väljer själv när och om du vill spendera pengar) här kan du stoppa in tid istället för kontanter, något som är praktiskt om du t ex är nystartad.

Vi vill tipsa om Facebook som basfunktion, som telefonkatalog

– Jo, det är sant! Många av dina kunder använder Facebook lite som man använde telefonkatalogen förr. Telefonnummer, öppettider, adress – det är sådant man som kund förväntar sig hitta på en gång, i mobilen, på din Facebooksida. Så se till att ha dessa uppgifter uppdaterade!

Facebook är också ett vanligt och mycket praktiskt verktyg för att hantera sin kundtjänst att svara på frågor via Facebook är både enkelt och snabbt men kräver rutiner, konsekvens och noggrannhet. Det är lika viktigt att behandla kunderna väl i sociala medier som i verkligheten. Tänk på att allt är en knapptryckning från att bli officiellt och synligt för hela världen. Att prioritera upp kundtjänst även på Facebook kan alltså löna sig väl.

Vem finns på Facebook?

Visste du att den största andelen Facebook-användare finns i åldersgruppen 16-25 år, där 84% använder Facebook någon gång och 80% gör det dagligen. En relativt köpstark grupp och inte som myten säger “bara ungdomar”.

-Nej det är faktiskt så att närmare en tredjedel (31%) av Sveriges pensionärer använder Facebook någon gång, 17% gör det dagligen. Åter igen en siffra att “ta in”, Facebook är också ett ypperlig instrument för den som vill nå pensionärer.

 

Källa för statistik: internetstatistik.se

%

Av sveriges pensionärer använder Facebook

%

Av Sveriges pensionärer använder Facebook dagligen

FINNS DÄR KUNDERNA FINNS

Som företagare gäller det att finnas där kunderna finns. Även om du inte gillar Facebook själv är chanserna goda att dina kunder gör det! Kom ihåg, 64% av landets befolkning använder Facebook.

Tips på vägen

Ha en tydlig strategi, sätt upp mål – vad vill du uppnå?

.

Konsultation

Kontakta oss med dina frågor genom fomuläret nedan eller beställ proffessionell Facebookhjälp från 870:- / vecka. Vi hjälper dig med text, bild, publicering och kontroll av kommentarer. 

14 + 9 =

Gå en kurs

Det perfekta Facebookreceptet – kursen som lär dig vad och hur myckt du ska posta.

Vårt Team

Vi hjälper dig gärna med din marknadsföring på Facebook

Christopher Butler

Christopher Butler

CEO

Lisbeth Tettli

Lisbeth Tettli

Design Director

Sara Idenfors

Sara Idenfors

Director of Operations