Instagram där aktiviteten är som störst

Jämfört med kusinen Facebook har Instagram betydligt lägre antal användare (2015 använde cirka 40 procent av alla internetanvändare Instagram och 23 procent som gör det dagligen), men som företagare går du ändå miste om du inte finns i denna kanal – engagemanget är nämligen 58 gånger högre per användare än på Facebook

Det sociala nätverket för bilder
Instagram har mellan 200-300 miljoner aktiva användare. Det är en gratisapp för smartphones som lanserades hösten 2010 som en social mediekanal som fokuserade på bilder. Ägare är, Facebook 😉

4 TIPS TILL FÖRETAG SOM ANVÄNDER INSTAGRAM

koppla

Koppla ditt Instagramkonto till din företagssida på Facebook (gå till Inställningar –> Delningsinställning –> Facebook. Godkänn kopplingen och välj sedan företagssidan i stället för din personliga Facebooksida) så publiceras alla dina bilder även på Facebook. Använd med försiktighet.

#

Använd #hashtags. Genom att sätta ikonen # före ett ord blir ordet klickbart och din bild hamnar i en kategori bilder med samma hashtag. Du kan använda som mest 30 hashtags per bild och fördelen med dem är att fler har chans att hitta din bild och att du samtidigt klargör vad du vill ha sagt med din bild.

följ

Följ relevanta användare. Leta upp profiler som har med din målgrupp, verksamhet, bransch eller intresseområde i allmänhet att göra. Du får se vad de publicerar och så kanske de följer dig tillbaka! Gilla och kommentera. Uppmuntra konversationer genom att gilla och kommentera bilder som du tycker är intressanta.

inspirera

Inspirera dina följare. Publicera bilder som visar din produkt tillverkas och används och kombinera med bilder som ger en inblick ”bakom kulisserna” på din verksamhet. Ju mer du inspirerar, ju fler.

Filter, filter!

Det unika med Instagram var att användarna kunde lägga diverse filter på dem för att få dem att se gamla eller ”coola” ut. Som plattform där man kunde presentera sitt liv i bildformat växte den sig snabbt populär bland internetanvändarna och 2012 köptes tjänsten upp av Facebook.

Idag kan du dela dina Instagrambilder i en mängd andra kanaler – däribland Facebook och Twitter. Numera går det också att lägga upp 15 sekunder långa filmklipp på Instagram och 2016 tillkom den nya funktionen ”Stories” – vilket innebär att användare kan lägga upp bilder som automatiskt försvinner ett dygn.

FILM

2013 tillkom möjligheten till 15 sekunders videofilmning. I augusti 2016 lades en ny – och populär – funktion till i Instagram som kallas ”Stories”. Detta innebär att användare kan lägga upp bilder som per automatik försvinner 24 timmar efter publikation. Detta kan vara ett effektivt sätt att uppmärksamma t.ex. ett tidsbegränsat erbjudande eller att länka vidare till din sajt då många användare tenderar att ägna störst uppmärksamhet åt stories än att scrolla i bildflödet. Publiceras flera bilder och filmer i rad visas de i form av ett bild/filmspel i kronologisk ordning. Och därefter kom algoritmen som gör att du ser ett anpassat innehåll istället för ett kronologiskt flöde av allt innehåll.

VILKA FINNS PÅ INSTAGRAM?

Användningen av Instagram ökar snabbt och bland alla åldersgrupper. De senaste åren har sett en årlig ökning av 12 procentenheter av alla internetanvändare som hittat till tjänsten (16%-28%-40% mellan 2013-2015).
Instagram används flitigast av de yngre målgrupperna, men 40 procent av internetanvändare i åldern 36-45 år använder också Instagram någon gång ibland. I alla åldersgrupper är det fler kvinnor än män som använder tjänsten och de allra flitigaste användarna är tjejer mellan 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

 

%

I ålderarna 36-45år använder man ibland Instagram

%

av tjejer 12-15år använder Instagram

SKAPA EN ATTRAKTIV BILD AV FÖRETAGET

Många använder Instagram för att bli inspirerade och för att drömma sig bort – och därför bör du publicera ett innehåll som tilltalar i enlighet med detta. När användare besöker din profil vill de ha en bild av ett företag som är kul, mänskligt och aktivt.

Om dina produkter eller tjänster inte klassas som särskilt ”roliga” bör du i så stor utsträckning som möjligt varva produktbilder med personliga bilder (t.ex. vad som händer på arbetsplatsen, vad produkterna används till, presentationer av personalen). Att vara varierad är ett lättare sätt att sticka ut då användarna över scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som tilltalar just dem.

Genom att vara aktiv och interagera med de som gillar och kommenterar dina bilder skapar du kontakter med eventuella eller befintliga kunder och affärspartners, och genom personliga bilder som visar din verksamhet och dina produkter ”in action” lägger du en god grund för engagemang och samtal i ditt kommentarsfält.

.

Konsultation

Kontakta oss med dina frågor genom fomuläret nedan eller beställ proffessionell Instagramhjälp från 870:- / vecka. Vi hjälper dig med text, bild, publicering och kontroll av kommentarer.

9 + 4 =

Gå en kurs

En instagramkurs kommer inom kort!!

Vårt Team

Vi hjälper dig gärna med din marknadsföring på Facebook
Christopher Butler

Christopher Butler

CEO

Lisbeth Tettli

Lisbeth Tettli

Design Director

Sara Idenfors

Sara Idenfors

Director of Operations