Instagram där aktiviteten är som störst
Jämfört med kusinen Facebook har Instagram betydligt lägre antal användare (2015 använde cirka 40 procent av alla internetanvändare Instagram och 23 procent som gör det dagligen), men som företagare går du ändå miste om du inte finns i denna kanal – engagemanget är nämligen 58 gånger högre per användare än på Facebook
4 TIPS TILL FÖRETAG SOM ANVÄNDER INSTAGRAM
koppla
Koppla ditt Instagramkonto till din företagssida på Facebook (gå till Inställningar –> Delningsinställning –> Facebook. Godkänn kopplingen och välj sedan företagssidan i stället för din personliga Facebooksida) så publiceras alla dina bilder även på Facebook. Använd med försiktighet.
#
Använd #hashtags. Genom att sätta ikonen # före ett ord blir ordet klickbart och din bild hamnar i en kategori bilder med samma hashtag. Du kan använda som mest 30 hashtags per bild och fördelen med dem är att fler har chans att hitta din bild och att du samtidigt klargör vad du vill ha sagt med din bild.
följ
Följ relevanta användare. Leta upp profiler som har med din målgrupp, verksamhet, bransch eller intresseområde i allmänhet att göra. Du får se vad de publicerar och så kanske de följer dig tillbaka! Gilla och kommentera. Uppmuntra konversationer genom att gilla och kommentera bilder som du tycker är intressanta.
inspirera
Inspirera dina följare. Publicera bilder som visar din produkt tillverkas och används och kombinera med bilder som ger en inblick ”bakom kulisserna” på din verksamhet. Ju mer du inspirerar, ju fler.
Filter, filter!
Idag kan du dela dina Instagrambilder i en mängd andra kanaler – däribland Facebook och Twitter. Numera går det också att lägga upp 15 sekunder långa filmklipp på Instagram och 2016 tillkom den nya funktionen ”Stories” – vilket innebär att användare kan lägga upp bilder som automatiskt försvinner ett dygn.
FILM
2013 tillkom möjligheten till 15 sekunders videofilmning. I augusti 2016 lades en ny – och populär – funktion till i Instagram som kallas ”Stories”. Detta innebär att användare kan lägga upp bilder som per automatik försvinner 24 timmar efter publikation. Detta kan vara ett effektivt sätt att uppmärksamma t.ex. ett tidsbegränsat erbjudande eller att länka vidare till din sajt då många användare tenderar att ägna störst uppmärksamhet åt stories än att scrolla i bildflödet. Publiceras flera bilder och filmer i rad visas de i form av ett bild/filmspel i kronologisk ordning. Och därefter kom algoritmen som gör att du ser ett anpassat innehåll istället för ett kronologiskt flöde av allt innehåll.
Användningen av Instagram ökar snabbt och bland alla åldersgrupper. De senaste åren har sett en årlig ökning av 12 procentenheter av alla internetanvändare som hittat till tjänsten (16%-28%-40% mellan 2013-2015).
Instagram används flitigast av de yngre målgrupperna, men 40 procent av internetanvändare i åldern 36-45 år använder också Instagram någon gång ibland. I alla åldersgrupper är det fler kvinnor än män som använder tjänsten och de allra flitigaste användarna är tjejer mellan 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.
%
I ålderarna 36-45år använder man ibland Instagram
%
av tjejer 12-15år använder Instagram
SKAPA EN ATTRAKTIV BILD AV FÖRETAGET
Om dina produkter eller tjänster inte klassas som särskilt ”roliga” bör du i så stor utsträckning som möjligt varva produktbilder med personliga bilder (t.ex. vad som händer på arbetsplatsen, vad produkterna används till, presentationer av personalen). Att vara varierad är ett lättare sätt att sticka ut då användarna över scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som tilltalar just dem.
Genom att vara aktiv och interagera med de som gillar och kommenterar dina bilder skapar du kontakter med eventuella eller befintliga kunder och affärspartners, och genom personliga bilder som visar din verksamhet och dina produkter ”in action” lägger du en god grund för engagemang och samtal i ditt kommentarsfält.
.
Konsultation
Instagramhjälp Pris från
Pris per veckaGå en kurs
Vårt Team

Christopher Butler
CEO

Lisbeth Tettli
Design Director

Sara Idenfors
Director of Operations