MIKROBLOGGEN SOM ÄR TILL FÖR DIREKTDIALOG

Twitter kallas ofta för Internets motsvarighet till SMS, där du endast har 280 (ursprungligen 140) tecken på dig att formulera ditt innehåll. Trots denna begränsning är detta nätverk, som ofta klassas som en mikroblogg, många kändisars, politikers, storföretags och vanliga människors favorit – på grund av att alla deltar i en konversation på lika villkor.

300 miljoner användare

Twitter föddes 2006 och hade tio år senare vuxit till en plattform med över 300 miljoner månatliga användare. En av grundtankarna var att skapa ett slags digitalt offentligt “fikabord”, där användarna utbyter tankar, åsikter och information i form av korta inlägg, s.k. tweets. Det handlar, liksom de flesta sociala medier, alltså om en plattform för kommunikation – inte reklam, fast här sker det ögonblickligen. Då dialogen är offentlig är Twitter en lämplig plats som en slags digital kundtjänst, där du indirekt visar din benägenhet att hjälpa dina kunder, vilket i förlängningen innebär god varumärkesbyggande och kan leda till färre supportärenden.

4 tips till dig som ska föra ut ditt företag på twitter

 

ENGAGEMANG

Visa engagemang. Även om du inte skriver inlägg dagarna i ända, tacka och retweeta (d.v.s. dela andras inlägg på din sida) beröm eller annan information som är relevant för ditt företag/dina följare. Bemöt alla synpunkter/frågor du får så snabbt du kan, vare sig det gäller ros eller ris. Ställ frågor, dela kunskaper, tipsa om saker.

SÖK

Sök av massan. På Twitter har du god chans att pejla vad den stora massan tycker om en särskilt nyhet, eller mer specifikt om din verksamhet. Håll dig uppdaterad på vad som publiceras under de hashtaggar du har skapat eller vanligtvis använder dig av.

Var Bjussig

Bjud på dig själv. På Twitter gäller det att använda ett lättsamt, vardagligt språk. Var öppen och rolig om tillfälle ges och tänk alltid på att ditt innehåll ska i alla lägen andas personlighet.

RÖRLIGT

Använd (rörliga) bilder. Liksom de flesta andra sociala medier har du bäst chans till stor spridning genom att använda dig av stillbilder eller filmmaterial. Och du … men kan faktiskt be sina *IRL-vänner att reetweeta.

Saklighet är grejen

På Twitter kommer du långt med en vardaglig ton och ett koncist innehåll. Informationsutbytet sker raskt och som företag är Twitter ett medium där du snabbt kan fånga upp och bemöta vad som sägs om din verksamhet. Twitter var den plattform som populariserade hashtaggar (#) för att få stor spridning på inläggen. Det är här du kan snabbt skapa stor uppmärksamhet.

%

Av sveriges pensionärer använder Facebook

%

Av Sveriges pensionärer använder Facebook dagligen

Sökbarhet

Twitter är också en fördel i SEO-hänseende. Allt som skrivs på plattformen tas upp av sökmotorer, så om du har skrivit om ditt företag och använt för dig viktiga sökord (och kanske till och med lagt in länkar till din hemsida i ditt inlägg), så kan detta ha en positiv inverkan på din ranking på t.ex. Google.

.

Konsultation

Kontakta oss med dina frågor genom fomuläret nedan eller beställ proffessionell Twitterhjälp från 870:- / vecka. Vi hjälper dig med text, bild, publicering och kontroll av kommentarer.

15 + 15 =

Gå en kurs

Twitter-kurs kommer inom kort

Vårt Team

Vi hjälper dig gärna med din marknadsföring på Facebook
Christopher Butler

Christopher Butler

CEO

Lisbeth Tettli

Lisbeth Tettli

Design Director

Sara Idenfors

Sara Idenfors

Director of Operations