KANALEN DÄR DU KAN NÅ MILJARDPUBLIK
Videodelningstjänsten Youtube är idag en av Internets grundpelare. Visste du till exempel att sajten är den näst största sökmotorn på webben efter Google? Många går direkt till Youtube för att t.ex. söka lösningar på problem, och med tanke på att över en fjärdedel av svenskarna besöker sajten dagligen, vilket gör det till en av Sveriges största ”tv-kanaler”, är det verkligen ingen dålig idé för dig som företagare att finnas där.
Vem som helst kan göra ”tv” – det är grejen
Youtubes företagsidé är att vem som helst själv kan publicera egna videoinlägg, som vem som helst kan se. Du behöver ett konto för att kunna ladda upp innehåll, men inget för att ta del av innehållet. En av konsekvenserna av Youtube är videobloggarnas popularitet, och idag finns det s.k. ”youtubers” som kan försörja sig på sitt innehåll på plattformen. Detta genom att deras stora räckvidd (i form av visningar och prenumeranter) lockar annonsörer. Youtube är den snabbt växande sociala medie-kanalen för företag och har sin största publik bland unga (15-24-åringar ägnar mer tid på Youtube än åt traditionellt tv-tittande), men inom alla åldersgrupper ökar användningen. Särskilt populära är klipp om spel, musik, komedi, skönhet, mode, hälsa och matlagning.
4 tips för företagare att komma igång med Youtube
gör research
Kolla runt på sajten vad det är för typ av videos som publiceras inom ditt ämnesområde. Kolla hur dina konkurrenter gör. Kolla hur företag i samma bransch utomlands gör. Kolla vad för slags innehåll gör vanliga amatörer som förknippas till ditt ämne. Efter att du har gjort detta har du säkert hämtat en hel del inspiration till hur du ska forma ditt eget innehåll.
DEMA
Gör naturliga produktdemonstrationer. Visa upp hur din produkt fungerar i dess rätta miljö. Säljer du verktyg? Visa då hur de fungerar när du t.ex. lagar en cykel. Säljer du kläder? Visa hur de ska sättas på och ser ut i vardagen eller på en catwalk. Youtube ger dig en ypperlig möjlighet för potentiella kunder att se dem ”live” och sätta in dem i sitt sammanhang genom det rörliga bildmaterialet.
Referenser
Använd kundreferenser. Gör intervjuer med kunder som är nöjda med din produkt och låt dem visa hur det har skapat mervärde för dem i deras vardag eller arbete.
Berätta
Berätta historien om ditt företag. Berätta i film (det kan räcka med en s.k. ”talking head”) om syftet med dina produkter och tjänster. Var det en önskan att förändra branschen? Att fylla ett kundbehov? Att pröva en riktigt bra idé eller att förverkliga en dröm? Säljer du inga fysiska produkter är det bara att ta med kameran ut i ”fält” och visa upp vilka ni är och det arbete ni gör, så får tittarna också en mer personlig relation till er.
Att skapa ett Youtubekonto är inte alls krångligt och det enda du behöver är en e-postadress
Det som kräver tid, energi och resurser från din sida är att producera och publicera innehåll som är relevant för din målgrupp. Har du en klädbutik? Ge modetips. Har du en hårsalong? Ge stylingtips. Driver du ett bageri? Ge bakningstips. Förutom att tittarna blir bekanta med dig och ditt företag, är det ett ypperligt tillfälle att visa upp och demonstrera dina produkter och tjänster. Tänk på att sätta en beskrivande rubrik så att den fångas högt upp i sökmotorer, vilket i sin tur driver trafik till din hemsida (för du har självklart en länk till den någonstans i din beskrivning av videon).
Stora möjligheter
Möjligheterna att nå en storpublik är mycket goda, men du ska också ha i åtanke att det kan finnas vissa hakar med Youtube. Har du inte gjort ditt innehåll sökvänligt försvinner den i mängden. Youtube är en plats med mycket kvalitetsmässigt varierat utbud, bland annat är sajten ökänt för att kommentarsfälten är fulla av infantila inlägg, så en högkvalitativ diskussion är oftast inget att förvänta.
%
av alla svenska internetanvändare har någon gång titta på Youtube
%
av Sveriges internetanvändare tittar dagligen på Youtube
Lösa kopplingar
Ditt innehåll riskerar också att sammankopplas med andra videos med mycket, mycket lös anknytning till det ämne du behandlar genom att visas som rekommendationer i anslutning till dem. Ett berömt exempel på ett företag som valde bort plattformen är flygplanstillverkaren Boeing, som inte ville riskera att deras material skulle förknippas med t.ex. filmer på flygplanskrascher. För dem som av detta skäl väljer bort Youtube kan vi rekommendera Vimeo, som är ett mer städat alternativ med hårdare användarregler. Det kräver dock ett betalkonto om du vill anpassa spelaren och kunna lägga in din logotyp i videos, medan Youtube alltid är gratis att använda.
Konsultation
Kontakta oss med dina frågor genom fomuläret nedan eller beställ proffessionell Youtube-hjälp från 870:- / vecka.
Facebookhjälp Pris från
Pris per veckaVårt Team

Christopher Butler
CEO

Lisbeth Tettli
Design Director

Sara Idenfors
Director of Operations