De algoritmer som styr innehållsflödet i sociala medier tar inte semester bara för att du gör det. Dina företagssidor ska därför vara lika aktiva som under resten av året för att du inte ska osynliggöras i flödet bland dina följare. En bra idé är att strukturera innehållsskapandet för att underlätta för dig och dina kollegor att hålla liv i era organiska marknadsföringsplattformar under semestermånaderna.

Faktum är att juni, juli och augusti är de månader som är värda att utnyttja allra mest när det gäller din marknadsföring på Facebook, Instagram, LinkedIn och de andra plattformarna du använder för att nå ut till målgruppen.

Om ett företagskonto på en social plattform inte skapar någon interaktion med följarna under ett par veckor, så sorteras ert innehåll obönhörligen bort av algoritmen eftersom det inte längre anses skapa relevans. Vilket kan innebära en oerhört lång startsträcka för att få/återfå den önskade effekten kring er försäljning och varumärkesspridning.

Skapa en innehållsplan

Strukturerat arbete kräver planering. Skapa därför en innehållsplan (även kallad planeringsdokument, social media kalender, operativ marknadsföringsplan m.m.) så att du och medarbetarna har koll på viktiga datum och händelser och vilket slags innehåll ni ska publicera.

Du kan till exempel använda Idenfors & Idenfors egen marknadsföringsplanerare, eller använda ett molnverktyg (vi själva använder Trello). Genom att alla har tillgång till planen online slipper man alla vändor med korrektur via mail eller att man tappar bort sig i alla de olika uppdaterade versionerna av planen. Det blir också lättare att gå igenom planen med dina kollegor när man kan tillsammans redigera i realtid.

Schemalägg

Att på förhand planera sina inlägg är ofta nyckeln till en lyckad närvaro i sociala medier (men bara för det är det absolut inte fel att även vara ”spontan och härlig” mellan varven). Du får lättare översikt, bättre målfokus och en tydligare röd tråd i flödet.

Creator Studio, Facebooks eget publiceringsverktyg (som dessutom är gratis) är det vi själva använder oss av för att publicera, schemalägga och bearbeta våra inlägg. Andra populära (och prisvärda) publiceringsverktyg för schemaläggning är Buffer och Hootsuite.

Avslutningsvis

Nu har vi snabbt gått igenom var och hur du ska strukturera ditt innehåll. Tveka inte att fråga oss om du har några frågor eller funderingar, eller så kan du vänta till nästa veckas nyhetsinlägg här på bloggen, där vi kommer gå igenom just vad ditt strukturerade innehåll kan innehålla för att få maximal effekt för din marknadsföring under sommarmånaderna.

På återseende!

Trevlig helg önskar Idenfors & Idenfors AB!