Hej!  Idag tänkte vi (för dig som känner att du inte riktigt har koll på det ännu) reda ut det här med # tecknet.

Staket-tecknet eller fyrkanten sätts framför ett ord och ordnar metadata (data om data) i en ström eller för att ordna olika ämnen och kategorier i ”data-nörd-världen” 😉
Tonvalstelefonen har tvingat oss att använda den redan: Avsluta din inmatning med fyrkant…

För dig som är bekant med twitter är detta inga nyheter, det var nämligen twitter som började använda # för att sortera och ordna och för att låta människor komma utanför sin vanliga lilla sociala sfär. Den gör det möjligt att söka på ett ämne/ord istället för att enbart bygga på din valda vänkrets.

-När jag håller utbildningar eller är ute och föreläser så brukar jag kalla # för en demokratisk liten bibliotekarie!
Det finns ingen som ”äger” en # och det går inte att köpa dem eller skydda dem. Däremot är det sällan en bra idé att kapa någon annans #.
T ex så skulle det inte vara en bra idé att börja använda #mcdonalds om du driver en egen mindre hamburgerrestaurang även om det är fullt möjligt.

#-Bibliotekarien gör följande: Låt säga att du skrivit en kokbok med temat äpplen och detta vill du självklart berätta för alla mat och bakintresserade.
Du skriver då ditt inlägg och märker ordet ”kokbok” med # #kokbok – Alla som söker på ordet kokbok kommer nu att få upp ditt inlägg. Lägg till #Äpplen och bibliotekarien ställer genast in ditt inlägg i den digitala hyllan för äpplen. Observera att det är äpplen som blir sökbart inte äpple. För att vara på den säkra sidan kan du alltså lägga till både #Äpple #Äppelpaj #Äppelkaka och #Äppelmos.
Vill vi rikta detta till bokköpare och bokhandeln kan vi lägga till #bokmässa #Bokmässan2015 #bokmässa15

Att göra och börja använda en # är väldigt enkelt – Det är helt enkelt bara att skriva dit den och börja använda den. I och med att du postar ditt inlägg så finns din #.

Ett varningens ord!
Tänk på att den # du skapar inte ägs eller administreras av dig. Det klassiska exemplet är McDonalds som skapade #mcdstories för att berätta om råvaror, bönder och annat fint… Tanken var god men missnöjda kunder hade helt annat att berätta under #mcdstories

Vi ska strax komma till
mina tre bra skäl för att som småföretagare använda # men först vill jag tipsa Dig om vårt paket som på en gång tar hand om och sköter din marknadsföring i sociala medier så att du får mer tid över till annat!

Kontakta mig gärna om du vill veta mer om det här! Och du – Vi har inga bindningstider, du kan när som helst pausa eller avsluta och ingen kommer att fråga dig varför. Här är min e-post adress: sara@idenfors.se

 

Så till mina tre bra skäl för att som småföretagare använda #

Nr 1. Har du lagt ner tid på att göra ett fint inlägg, fotat, skrivit, rättat och länkat, ja då vill du ju att så många som möjligt som är intresserade av detta ska hitta det du jobbat fram. Eller hur?

Nr 2. Tagga och tagga rätt så hittar din målgrupp dig!
Hitta nya vänner/kunder och nå utanför din vanliga krets. Genom att använda # så är det ämnet – din tjänst eller produkt som blir den sammankopplande länken och inte ditt sociala nätverk. De vet ju redan att du finns!

Nr 3. Du vill inte bli omkörd! Visst har du hört: Syns du inte så finns du inte!? Eftersom det blir mer och mer vanligt, mer vedertaget att använda # kan de kunder som söker på din bransch lätt missa dig i och med att du inte dyker upp vid sökningen. Här kan du snabbt förlora i försäljning. Se till att finnas med.

Twitter, Instagram, Pinterest och nu även Facebook använder #

 

För Dig som prenumererar på vårt nyhetsbrev finns även Gratis bonusinformation på ämnet. 4 tips på hur du använder # på bästa sätt! 

Prenumerera här!


Ha en fortsatt fin dag!
// Sara Idenfors