Videomaterial och rörlig bild genererar ofta mycket engagemang på sociala medier!

Har du inte möjlighet att göra något flashigt och genomarbetat är det alltid en bra idé att då och då lägga upp en video, även om den är filmad med mobilkameran. Det kan vara en hälsning, en nyhet, en titt ”bakom kulisserna” på företaget.

Att göra videomaterial för sociala medier har andra premisser än för tv och film. Om du kan, gör gärna din snutt oberoende av ljud – d.v.s. att ditt budskap framgår tydligt även om användaren har telefonen på ljudlöst. Vi är ju alltmer uppkopplade via våra telefoner, och ofta befinner vi oss i miljöer där vi kan ha svårt att höra, inte vill störa omgivningen eller har glömt hörlurarna.

Din uppgift!

Snabba smarta sätt att fixa en video:

  • Filma med mobilen!
  • Hitta en gratis film på tex pixabay.com och lägg på din logotype och eller text i t ex Adobe Spark.
    (Både pixabay och Spark är gratis)
  • Ladda upp dina stillbilder till Adobe Spark och gör dem till ett bildspel / film.
  • Stjäl inte någon annans material från nätet – det kan straffa sig.
  • Lägg till #dittföretagsnamn, en relevant sak till och kanske din ort. Tre taggar är lagom för ett Facebookinlägg.

Lägg upp nu!

Nu är det dags att logga in och posta dagens inlägg i dina sociala medier

Klicka här så jagar vi på dig

by Din stränga tränare

Glöm inte att vi finns i chatten

  • Personlig Messenger-chat där du kan ställa hur många frågor du vill under 30 dagar
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Under dina 30 första dagar har du oss alltid i chatten. Därefter har du tillgång till kursen så länge du själv vill.

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator