En tävling är ofta ett utmärkt sätt att väcka engagemang bland dina följare!

Men det är lätt hänt att den också kan skrämma bort dem om du inte beaktar följande:
Tävlingen ska vara lättförståelig. Vad man vinner och vad man ska/inte ska göra för att vinna ska göras så tydligt det bara går!

Se till att följa reglerna! ”Gilla och dela”-tävlingar är till exempel inte tillåtna på Facebook, och kan i värsta fall leda till att din sida stängs ner. Om tävlingen inte kräver en prestation (som t.ex. ”gissa rätt…”) krävs lotteritillstånd, vilket företag så gott som aldrig får!

Och om priset är värt mer än 1300 kr blir vinnaren skatteskyldig, vilket du tydligt måste tala om!

Däremot är det helt okej att uppmuntra deltagarna att gilla och dela tävlingsinlägget. Det får bara inte vara ett tävlingsvillkor!

Liksom med gratisgåvorna (se dag 6) bör du tänka ut ett syfte med din tävling:

– Är det för att driva trafik till din hemsida?
– Stärka ditt varumärke?
– Lansera en ny produkt?

Som sagt, att ge bort gratisprodukter för sakens skull är meningslöst i marknadsföringssyfte.

Din uppgift!

  • Börja med en enkel tävling som ett test för att se hur det går och få lite vana.

  • Gå gärna igenom villkor och regler som vi listat i inlägget innan en gång extra så att du är säker på vad som gäller.

  • Lägg till #dittföretagsnamn, en relevant sak till och kanske din ort. Tre taggar är lagom för ett Facebookinlägg.

    Lägg upp nu!

Nu är det dags att logga in och posta dagens inlägg i dina sociala medier

Klicka här så jagar vi på dig

by Din stränga tränare

Glöm inte att vi finns i chatten

  • Personlig Messenger-chat där du kan ställa hur många frågor du vill under 30 dagar
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Under dina 30 första dagar har du oss alltid i chatten. Därefter har du tillgång till kursen så länge du själv vill.

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator