Del 1 – Steg 2. Färger

Välj färger med omsorg, fundera över vad färgen betyder och signalerar och var sedan konsekvent. Håll dig till dina färger!

Bestäm vilka färger du ska använda och håll dig till dem!

Håll hårt på det du bestämt och låt dig inte förföras av roliga appar och program. Har du bestämt dig för att dina tre färger så ska du vara “hård” på att detta är vad som gäller.
Bestäm dig för en huvud-färg och sedan två kompletterande färger, en av dem kan gärna bryta av lite från de övriga två och fungera som accentfärg. När du behöver dra uppmärksamhet till tex en knapp eller textblock då använder du denna accentfärg.

Det kan t ex. se ut så här

Uppgift att göra: Skriv  ut mallen för enkel grafisk profil och fyll i färger och  typsnitt. 

Kanske skrev du ut mallen i steget innan i så fall behöver du inte skriva ut den igen. 

I nästa steg får du en snabb och mycket enkel färg-guide som i stora drag beskriver vad olika färger “står för” / uppfattas som. Färger har olika betydelse för alla människor men vissa typiska, stora drag finns. 

Har du till exempel tänkt på att väldigt många banker och försäkringsbolag har blå logotyper – det är för att den blå färgen inger förtroende och lugn.

Vi finns här om du behöver oss…

  • Hör av dig till oss via messenger så svarar vi direkt!
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Du ha tillgång till kursen så länge du själv vill! 

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator