Del 1 – Steg 3, Typsnitt

Bestäm max två typsnitt som ska användas till verksamhetens textmaterial

Om typsnitt

Bestäm max två typsnitt som ska användas till verksamhetens textmaterial
Bestäm dig för ett typsnitt för rubriker och ett för brödtext.
Se exempel här bredvid.

Hanterar du din hemsida själv?

Logga gärna in och se så att de typsnitt du väljer även finns valbara för hemsidan.

Text med “små krokar”, serifer är lätta att läsa i sammanhängande text (brödtext) Exempel: Times New Roman
medan en så kallad grotesk, raka “blockbokstäver” lämpar sig bra till rubriker. Ett exempel är Arial.

Ett litet tips: “Motsatser attraherar” = välj gärna två olika typsnitt, att välja två väldigt lika typsnitt är mindre effektfullt.

Det finns också dekortypsnitt och “handskrivna” typsnitt – tänk på att dessa kan bli svåra att läsa i längre texter.

Uppgifter att göra:

1. Bestäm och anteckna dina typsnitt

Nu bör du ha mallen utskriven men för säkerhetsskull finns den att ladda ner även här. Bestäm dig för vilka typsnitt du vill använda som dina “hustypsnitt” och anteckna detta i mallen.

Vi finns här om du behöver oss…

  • Hör av dig till oss via messenger så svarar vi direkt!
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Du ha tillgång till kursen så länge du själv vill! 

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator