Steg 1, del 1.
Vad är en grafisk profil?

Det är ett styrdokument som bestämmer hur ditt företag skall se ut i kommunikation internt och externt. Hur “du” ser ut helt enkelt!

Grafisk profil

En grafisk profil (även kallat “Corporate identity) är den praxis som gäller vid användning av din verksamhets logotyp samt vilka färgscheman och/eller typsnitt som ska användas i verksamhetens kommunikation. Grafiska profiler fungerar som ett “ansikte utåt” och därför ska all användning av text, bild och grafik följa en given mall (eller fler).

Gratisverktyg till din hjälp:

  • Adobe Spark – skapa inlägg, filmklipp, bildspel mm

  • Canva.com – skapa inlägg, sidhuvuden, profilbilder mm

  • Pixabay – hitta gratis genrebilder som du kan använda utan kostnad

Uppgifter att göra:

1. Här kan du ladda ner, skriva ut och fylla i en enkel grafisk profil.

Montera in din logotype i dokumentet eller skriv ut, klipp ut och klistra in i markerad ruta.
Använd den grafiska profilen som “kom ihåg” för eget bruk och eller skicka till den som gör dina annonser  – i det fall du köper annonser. På så sätt vet den här personen exakt vad du bestämt angående utseendet för ditt företag.

2. Rita (eller be någon kunnig att rita) en logotyp 

Din logga använder du för att stärka varumärket. När man ser din logotype vill du att denna person genast ska tänka på ditt företag eller dina produkter. Ju snabbare igenkänning desto bättre.

2. Loggan ska alltså vara:

  • Lätt att känna igen – Enkel, här gäller: “less is more”
  • Gärna lite speciell så att den inte glöms bort.
    Behöver du inspiration är https://logooftheday.com/ ett tips.
  • Till din hjälp finns verktyg som t ex  Canva.com
    – Med detta verktyg kan du själv göra en proffsig logotype, tänk på ovanstående punkter när du gör din design.

Exempel: Här bredvid ser du ett förslag på en riktigt enkel logotype gjord med endast två typsnitt i ett ordbehandlingsprogram.

Glöm inte att SPARA, din logotype i en egen mapp samt även på ett externt USBminne så att din loggotype alltid finns sparad i sitt originalutförande, oavsett om det är du eller någon annan som ska använda den.
Helst ska logotypen sparas vektoriserad i format som pdf. (med vektoriseringen bevarad) .eps eller .ai

Vi finns här om du behöver oss…

  • Hör av dig till oss via messenger så svarar vi direkt!
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Du ha tillgång till kursen så länge du själv vill! 

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator