Steg 2 – Börja ladda upp

Ladda upp din logotyp och bilder till de platser där ditt företag finns online. 

Uppgifer att göra: ladda upp

1) Registrera ett Google My Business-konto (om du inte redan har ett sådant)
Ladda upp din logotyp och bilder samt fyll i alla dina uppgifter i ditt Google My Business-konto. Det handlar om uppgifter som t.ex. öppettider och telefonnummer.
Här kommer du att få god nytta av de tre bilder du såg till att ta tidigare i kursen. Dessa tre bilder laddas upp under respektive bild-flik inne i Google my Business sedan ser Google till att visa dessa bilder när personer söker efter dig.

 

Betrakta Google My Business som ett digitalt skyltfönster i din butik. Det här är en av Googles gratistjänster, du betalar inte för annonser och sökord som i t.ex. Google Ads. Se till att ha korrekta och fullständiga uppgifter här så har du kommit långt i ditt arbete med digital ordning och reda.

Google kommer att be dig att verifiera dig, vilket du enklast gör genom att begära ett vykort med en verifieringskod. Det tar 1-2 veckor att få hem koden.

Den informationsruta du ser inringat med rött nedan – den rutan styr du själv genom Google My Business (som förklarat ovan)

Väl inloggad ser det ut så här

Den inringade röda rutan innehåller dina viktigaste uppgifter så som tfn  och öppettider.
Fyll i så att allt stämmer.

2) Ändra dina profilbilder och sidhuvuden på dina sociala kanaler

Uppdatera sidhuvud, profilbild och uppgifter på din Facebooksida (och/eller andra sociala kanaler du använder) så att det stämmer med din grafiska profil.

Till din hjälp har du gratistjänster som Canva.com eller Spark.com båda ger dig de exakt måtten för sidhuvud på respektive plattform, Youtube, Facebook o.s.v.

Ladda upp din logotype och dina bästa bilder till någon av dessa sidor och skapa proffsiga sidhuvud.

Nedan ser du hur det ser ut när du loggar in på gratisversionen av Canva (vi har ringat in Facebook Cover – sidhuvud för Facebook). I rullistan kan du hitta samma typ av “mall” för LinkedIn, Youtube och Twitter.

Uppdatera layouten på din hemsida så att den passar med din grafiska profil

Saknar du hemsida och kanske även budget för att göra en? Då erbjuder Google My Business en “snabbvariant”. Klicka på “hemsida” i vänsterspalten på din Google My Business-sida och följ instruktionerna därifrån.
Det ser ut som nedan. Logga in och klicka på webbplats i den vänstra menyn (se röd markering i bilden) därefter följer du bara
stegen som anvisas.

Uppdatera även visitkort, företagsskyltar och dylikt i enlighet med den nya profilen. Det här kan kan förstås kosta pengar, så ta det i mån av tid eller resurser. Nu har du i alla fall digital ordning och reda!

Grattis och bra jobbat!

Vi finns här om du behöver oss…

  • Hör av dig till oss via messenger så svarar vi direkt!
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Du ha tillgång till kursen så länge du själv vill! 

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator