Sju av tio inlägg bör vara av personlig karaktär

Det betyder inte att du ska berätta allt om ditt privatliv utan mer om företaget.

Din uppgift!

  • Fyller någon år – ta en bild på födelsedagsfikat.
  • Vädret utanför fönstret.
  • Leverans av nya varor, -ja allt som kan tänkas vara lite intressant, roligt eller skapa en känsla av kamratskap. Att man får “följa med in i fikarummet” är en typisk sådan sak.

Övning ger färdighet

Det är detta steg som kommer att vara det “svåra” – här krävs engagemang och idéer. Det fina är att du kommer att bli bättre och bättre på detta ju mer du övar…

Receptet är alltså 10 – 20 – 70

Ingen plats för perfektion

Facebook är ingen plats för perfektion. Att formge och “piffa” varje inlägg blir inte bra. Visst kan du skaffa en tonalitet
och en stil – men att jobba med grafiska element, lägga på loggor på bilder och annat sådant som i en tidningsannons eller broschyr ser proffsigt ut blir bara opersonligt och tråkigt på Facebook. Här vill vi lära känna människorna bakom företaget och bygga förtroende och kamratskap, inte visa upp glassig grafik.

 

 

Hur ofta ska man posta?

Hur ofta du ska posta inlägg beror helt och hållet på vilken strategi du väljer, och det bör du göra utifrån tillgång på material, tid och budget. Din tid är värdefull och känner du att Facebook är bra men att du inte hinner med gör du klokt i att anställa en virtuell assistent som jobbar t.ex. 1-4 fyra timmar i veckan (på faktura) för dig.

Det viktiga är att du är konsekvent. Bestämmer du dig för ett inlägg om dagen så bör du hålla det tempot – hoppa inte över ett par dagar i veckan.

En lagom nivå för de allra flesta är 2-6 inlägg per dag. Ett max är 1 gång per vaken timme. Det är väldigt mycket och mycket krävande, men likväl en effektiv strategi för somliga. Postar man väldigt mycket så kommer man att tappa några följare MEN du kommer troligen att få fler nya än de du tappar.

Bli inte orolig om du bestämmer dig för att posta mer ofta och tappar några följare! De som tycker att de ser för mycket av ditt företag och avföljer dig är INTE betalande kunder.

Glöm inte att vi finns i chatten

  • Personlig Messenger-chat där du kan ställa hur många frågor du vill under 30 dagar
    Klicka på länken för att komma till vår Facebooksida, klicka sedan på skicka meddelande (under omslagsbilden) och skriv ett enkelt Hej, så är vår chatkonversation igång. https://www.facebook.com/IdenforsIdenfors/

Vi hjälper dig

Under dina 30 första dagar har du oss alltid i chatten. Därefter har du tillgång till kursen så länge du själv vill.

 

Christopher Butler

Content creator / journalist

Sara Idenfors

Content creator