Sprids allt man lägger ut på nätet som en löpeld?

-Nej det gör ju inte det!
Det är en rad faktorer som ska stämma in för att det ska få “löpelds-effekt”.
#HarlemShake är ett exempel på – nättrend med löpelds-effekt! #Owling  #teapotting & #planking är andra trender som uppstått, blommat och under en tid varit otroligt populära.

owling_kanonfoto

För egen del är det lätt att känna frustration och besvikelse över att min idé, min blogg eller fb-inlägg inte alls sprids på detta sätt när till synes banala saker som Owling blir super populärt.
Då ska man komma ihåg att det är mycket som ska “klaffa” för att det skall bli ett super-populärt inlägg, och ännu mer för att det ska skapas en trend om Harlem Shake och planking. Riktigt varför det blir populärt är svårt att svara exakt på men den här typen av nät-aktiviteter säger något till vår tävlingsinstinkt – Jag utmanar dig att – när man börjar anta utmaningen är tävlingen igång och med sociala medier sprids trenden snabbt eller så händer inget alls, det floppar. Spridning av det här slaget var inte möjlig för bara några år sedan, nu är det möjligt och det händer när förutsättningarna är de rätta.

 
Här är det min gode vän Andreas Långström som hakat på Owlingtrenden och gör ett lite annorlunda foto till bröllopsalbumet! Coolt 🙂
Foto: Kanonfoto

Uthållighet är kanske den främsta faktorn! Det händer väldigt sällan att någon skriver en blogg som blir en fullkomlig succé med en gång. Stora bloggare har ofta jobbat länge, kanske flera år för att vinna läsare och bli populär.
Ge därför inte upp ditt företagsbloggande efter en vecka – det tar längre tid än så 😉
Dessutom måste det finnas något i den som är återkommande, som läsarna känner igen – annars är det som att starta från 0 varje dag.
Att själv hänga med och se vad som “trendar” är också viktigt!
Killarna i videon nedan har gjort just det -> En perfekt uppföljare till Harlem Shake i en intressant och oväntad miljö med ett super känt tema #Grease
Men kom ihåg att de här killarna har lagt mycket tid på den här inspelningen – det gjordes inte under en fikarast, dessutom har de klippt ihop det snyggt – vilket tog både tid och lite kunskaper!

Resultatet blev succé – se klippet 😉